Vad ska jag göra för att få veta om jag har en diagnos?
Hej, jag vet inte om jag har adhd eller nått annat eller om jag bara är sånhär men har läst några symptom på olika diagnoser, är ibland ganska impulsiv, kan bli för små saker. Kan inte sitta still ibland, har en jätte dålig koncentrationsförmåga och går i nian. Men vågar inte säga till någon om vad jag tror och vad jag ska göra, vill göra en utredning bara för att. Min uppväxt va lite tuff och så, men när jag va liten va jag väll ganska lugn men ändå hyper. Var ganska blyg när jag va liten men nu är jag verkligne inte blyg alls. Och vet inte vad jag ska göra för att få veta om jag har någon diagnos eller nått??
En tjej

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du inte vågar tala om detta med någon. Varför är det så tro? Är du själv väldigt orolig för att du ska ha svårigheter som ger en diagnos? Eller tänker du att dina föräldrar ska bli oroliga?
Först vill jag råda dig att tala med just dina föräldrar. Att göra en utredning är inget som du varken ska eller kan ordna med alldeles själv. Berätta för dem om dina tankat såsom du beskriver det för oss i ditt brev.
Och sedan ska du tala med skolan. Det är hemma och i skolan som man bäst kan se tecken som kan bekräfta eller motsäga behovet av en utredning. Tala med till exempel mentor eller skolkurator. Men om skolan inte sett exempel på de svårigheter du beskriver så behöver det ändå inte betyda att du inte har dessa svårigheter. Din egen upplevelse är viktig.
Skolan kan skicka remiss för utredning till till exempel BUP eller barnläkarmottagning. Dina föräldrar kan också vända sig direkt dit.
Koncentrationssvårigheter liksom rastlöshet och impulsivitet kan också ha andra orsaker. När man läser om olika diagnoser kan det vara lätt att känna igen sig. Men för att en diagnos ska kunna ställas måste svårigheterna också  finnas i en viss bestämd grad och omfattning.
Men tala med dina föräldrar och din skola!