Varje dag är en kamp att hålla mig vid liv
Hej, jag mår extremt dåligt. Jag vill inte säga en massa anledningar eller detaljer men lider av en svår depression, har grov ångest varje dag, panikångest och tvångstankar osv. Jag skär mig och har självmordstankar som på senaste tiden blivit självmordsplaner. Jag vill bara dö. Varje dag är en kamp att hålla sig vid liv. Jag äter jättedåligt och orkar inte gå till skolan. Hatar mig själv mer än nått annat, livet är absolut inte gjort för mig. Det är i alla fall väldigt tufft. Jag behöver en förändring NU. Annars kommer jag på allvar ta livet av mig snart. Är i kontakt med BUP vilket absolut inte funkar. Jag berättar aldrig hur det verkligen är. Vill ha antidepressiva och ångestdämpande eller liknande vilket dom kanske kommer ge mig. Vill på sätt och vis också bli inlagd. Varje gång jag planerar i mitt huvud hur jag ska ta livet av mig är det någon liten del av mig som säger att jag kommer ångra mig. Att jag om några år vill leva och älskar livet. Alltså finns det en liten del av mig som inte vill dö. Men snart vet jag inte hur jag ska kunna motstå tanken av hur skön döden skulle vart. Överlever snart inte nå mer. Jag har insett att jag är en fara för mitt liv. Men till min fråga. Hur vågar jag vara ärlig och berätta och om jag gör det, skulle det vara så att jag kanske bli inlagd på heldygnsvård?
:( ; (

BUP svarar:
Hej!
Du mår väldigt dåligt och du vill ha hjälp. Självmordstankarna skrämmer dig och du vill bli inlagd för att få hjälp att inte sätta dem i verket. Du vill leva och den delen av dig behöver se till att du slutar planera för hur du ska göra för att ta ditt liv så du inte gör det impulsivt. Du måste försvara dig och göra det svårare för dig att handla på impuls.
Och du ska absolut berätta för någon om hur du känner dig. Det är då man kan få hjälp. På BUP träffar vi många ungdomar med liknande tankar och känslor. Du behöver inte vara rädd för att inte bli tagen på allvar.
Så vad är det som har hindrat dig att berätta? Är du rädd att andra ska bli så oroliga om du berättar så att du får mer ångest? Vet inte heller dina föräldrar om hur du mår? Eller känner du inte förtroende för den du träffar på BUP? Om det är ett problem kan det vara bra att veta att man kan få byta terapeut om det alls inte känns bra. Att det kan kännas olika när man talar med olika personer är inget konstigt.
Det verkar som du nu är inne i en ond cirkel. Du mår så dåligt att du inte orkar gå till skolan och när du stannar hemma får du mer ångest och depressiva tankar. Du ser just nu ingen väg ut och det är också svårt att göra alldeles själv. Men andra kan hjälpa dig att hitta vägar ut ur detta.
Det finns hjälp att få om du berättar hur det verkligen är. Även om det just nu inte känns så, kan livet komma att bli mycket bättre.
Berätta för den eller de som ni träffar på BUP. Du kan också visa dem ditt brev till oss. Gå inte längre ensam med dina svåra känslor.
Berätta nu!