Starka känslopendlingar
Hej,
Jag är 14 år och fick diagnosen depression och ångest i somras. Då var jag i en ganska ”bra period”, där jag inte kände mig särskilt deprimerad utan snarare hypomanisk. Jag trodde att jag kunde göra allt och att inget skulle skada mig och kände mig extremt självsäker. Detta har hänt flera gånger, vissa perioder är bara några timmar och vissa perioder är månader långa. Efter dem perioderna blir jag ofta väldigt deprimerad igen. Jag tappar all lust till att göra saker, jag har inget självförtroende och känner att jag inte har några talanger. När jag är ”hypomanisk” glömmer jag ofta bort hur det känns att vara deprimerad, så jag tror att jag mår helt bra. Många av mina kompisar och vuxna som har egen psykisk ohälsa tror att detta kan vara bipolär sjukdom. Hur ska jag göra? Jag gillade inte min psykolog så vill gå till en annan. Hur ber jag om en utredning? Hur går det till?
Tack
l

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du ställer en fråga som det verkar som att flera funderar över nu. Du skriver att du fick diagnosen depression i somras. Jag vet inte säkert om du har fortsatt kontakt med din psykolog och om det är på BUP du har denna kontakt.
Om det är på BUP så kan det vara bra att veta att det inte är jätteovanligt att man ibland vill byta psykoterapeut. Det kan finnas flera olika skäl till det. Vi vet dock idag att det är viktigt att man känner förtroende för sin psykoterapeut eller psykolog för att behandling skall kunna fungera.
Om du inte gillar din psykolog är det antagligen en mycket försvårande situation för dig och din behandling. Jag tycker att du skall prata med dina föräldrar om detta så att ni tillsammans tar upp att du önskar byta behandlare. Det borde inte vara något som är konstigt för dem. Sen behöver du berätta för den som du kommer att träffa om dina funderingar om ditt tillstånd. Då kan ni tillsammans fundera över detta och om det behövs en förnyad utredning och hur det skall gå till.
Lycka till!