Känns inte som att jag förtjänar att äta längre
Hej. Har en ätstörning och fått ett matschema som jag följer för att gå upp i vikt. Men nu vill jag inte gå upp i vikt mer. Jag väger xxkg till mina 162 cm och känner att jag nästan är överviktig. Det känns verkligen inte som att jag förtjänar att äta längre. När får man liksom sluta med schemat? Hur ska jag ta upp det med sjuksköterskan på BUP att jag vill sluta följa matschemat? (Förmodligen kommer hon bara fräsa, hon e väldigt dryg)
F

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss när du blir osäker på hur du ska göra. Det är klart att du ska berätta för din sjuksköterska om dina tankar. Du skriver att du nästan känner dig överviktig och att det känns som att du inte förtjänar att äta längre. Kanske är det tankar du känner igen från tidigare? Kanske är de en del av ätstörningen?
Jag tycker du ska lita på dina behandlare om vad som är överviktigt och vad som inte är det. De tvivel du beskriver brukar finnas vid ätstörningar. Men det hindrar ju inte att du ska berätta. Dessa tankar kan bli ett hinder för dig att bli frisk och tar du upp dem kan du få svar som lugnar dig och ökar din motivation.
Jag tycker det är helt riktigt att du tar upp dina farhågor och jag hoppas du får ett bra svar som lugnar dig. Du är duktig som kämpar på!
Lycka till!