Känns som kontakt men det är inte på riktigt
Hej jag jag satt ensam förr mycket sen 2 månader efter började jag tänka på en person jag blev rädd har gråtit mycket det känns som jag hörde honom eller har kontakt men det är inte på riktig sökte på Google vad det var för nått hittade ingen svar. Vågar inte säga till min familj om det blir konstigt och sånt men det blir jobbigt mycket när man har skola .. och sen blev jag rädd om dagarna. Jag gråter för mycket jobbiga tankar .. men det är inte riktigt tankeöverföring? Blir jobbigt om dagarna känner mig ensam mycket vad kan det bli för nått?😭
annonym

BUP svarar:
Hej!
Du har varit mycket ensam och sedan en tid har du tänkt mycket på en särskild person. Du verkar ha tänkt så mycket och starkt på honom att det känts som du har kontakt med honom och att du hör honom. Och då har du blivit rädd. Har jag förstått dig rätt?
När man är mycket ensam och någon person blivit viktig för en är det inte konstigt att det kan kännas så här.  Alla starka känslor och behov som man har, som att få känna gemenskap och få uppskattning. Och som man tidigare kanske inte kunnat rikta mot någon särskild riktas nu mot denna person. Känslorna är naturliga och inte konstiga. De blir så starka eftersom där inte finns så många andra personer att också rikta dem mot. Och då kan det kännas som det är verkligt, som att man hör hans röst eller som att han är där.
Det känns som det är verkligt men ändå vet du att det inte är så. Du behöver inte vara rädd för att det blir så här. Det bekymmersamma är snarare att du är så ensam.
Hur kommer det sig att du är ensam tro? Det kanske finns något att göra så det blir bättre. Man mår inte  bra av att vara för ensam. Det är lätt att få dåliga tankar om sig själv. Det kan i sin tur göra att man blir för försiktig med att ta kontakt med andra och man blir ännu mer ensam.
När man ska försöka vända på det här så det blir bättre är det bäst att tala med någon professionell vuxen. Om det finns en skolkurator i din skola tycket jag att du ska försöka tala med denne om hur du har det.
Och hur är det hemma? Vet dina föräldrar om att du är ensam? Om de får veta kan de ge dig stöd på något sätt?
Du kan också ringa BRIS och tala med kurator där. Då går man in på deras hemsida och bokar en tid för telefonsamtal med kurator. Du kan vara anonym om du vill.
Försök med något av detta fastän du är rädd. Du har skrivit ett klokt brev till oss där du kunnat beskriva det som är svårt. Om det känns för svårt att bara berätta för någon så kan du också ta med ditt brev och ditt svar eller skriva ett nytt brev och ta med.
Försök!