Känslig perfektionist
Hej BUP!
På sistone har jag känt mig otroligt deprimerad eftersom jag har problem med att hitta lycka och roliga saker att göra. Det som också gör det dåligt för mig är min extrema sensitivitet och perfektionism. Detta gör det svårare för mig att hantera mig själv och få slut på all denna ilska och hur mycket jag gråter. Mina föräldrar vet sen länge om detta men det säger att man bara ska fortsätta försöka. Men jag kan inte se mig försöka eftersom jag känner mig deppad och negativ. Allt detta aktiveras av en lång lista med motgångar.
Från S
SC

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Du skriver att du har svårt att hitta på roliga saker och att känna dig lycklig. Du skriver också att du känner dig mycket känslig och som en perfektionist. Du tar upp viktiga frågor och jag tror att det kan vara fler som känner igen sig i din berättelse.
Du skriver att dina föräldrar sedan länge vet om hur du har det och att de tycker att du skall fortsätta försöka. Det verkar dock som att du av olika skäl inte tycker att det är så lätt. Har man det som du beskriver att du har det kan man behöva hjälp med att både försöka förstå sig själv och hitta strategier för hur man trots allt skall våga och orka försöka göra sådant som skulle kunna få dig att må lite bättre.
Jag tycker att det låter alltför svårt för dig att vara ensam med dina bekymmer och jag tycker att du borde försöka få lite hjälp. Tror du att det skulle vara möjligt för dig att prata med dina föräldrar om att du önskar hjälp med hur du känner dig? Då skulle ni tillsammans kunna kontakta BUP och där höra vad de säger. På BUP är man mycket vana vid att möte unga människor med sådana bekymmer som du beskriver.
Lycka till!