Tänker och gråter väldigt mycket
Hej! Jag är en tjej som är 13 år.  sen jag var ungefär 11 år så började jag må riktigt dåligt, bärjade skada mig själv på många olika sätt, började tänka på vad jag åt, hur jag såg ut osv mycket kretasade kring mat och utseende och började tänka mer och mer på hur jag såg ut och på min kropp. Detta häll på i drygt ett år alltså tills jag var runt 12 år då jag började må bättre igen. I februari detta året flyttade min bästa vän, vi var väldigt tajta, hon flyttade cirka 5 timmar härifrån där jag bor. Detta gjorde att jag bärjade må dåligt igen vilket ledde till att jag tänkte mer och började tänka på min kropp,mat och bärjade även  skada mig själv igen. Detta pågår just nu också, sitter varje kväll och tänker väldigt mycket och gråter också väldigt mycket. Har självskadebeteende och självmordstankar. Klarar knappt av skolan längre.
Har lyckats ta mig igenom detta en gång tidigare men det var riktigt tufft och vet inte om jag kalasar det igen.
vet inte vad jag ska göra

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga till oss!
Det låter som att du haft det tufft under lång tid och som att du har försökt hantera dina svåra tankar och känslor på egen hand. Du beskriver också att det inte verkar ha gått så bra. De svåra tankarna och känslorna kommer tillbaka.
Du skriver att du inte vet vad du skall göra. Samtidigt skriver du också till oss för att be om hjälp. Kanske är det så att du vet att du behöver hjälp men att det kanske är svårt att veta vart du skall vända dig. Jag tycker att det är bra att du har hört av dig till oss och jag tänker att det är det första steget för dig på din väg att få hjälp.
Jag undrar om dina föräldrar vet hur du känner och tänker? Om du inte har pratat med dem tycker jag att du verkligen skall försöka att prata med dem. Du kanske är orolig att de skall bli arga eller ledsna på dig för att du har det svårt. Min erfarenhet är att de flesta föräldrar, även om de blir oroliga, vill vara till hjälp för sina barn.
Om du pratar med dem så kan ni tillsammans kontakta BUP. Där finns det hjälp för dig att få. Man måste inte ha det så svårt som du beskriver. Får man rätt hjälp så kan det betyda att man mår lite bättre.
Lycka till!