Blev våldtagen av min lillebror
Jag var 8år och jag blev våldtagen av min 1år yngre lillebror. Det var nästan varje kväll tills jag blev 11år. Han trodde att jag sov så han vet inte att jag vet. Jag mår piss och skär mig. Har inte berättat för någon på 6år. Jag är 14år nu och jag vill ha hjälp. Jag tror att jag har depression. Jag vill säga det till mina föräldrar men vad kommer hända då? Dom kan inte kasta ut min bror så jag kommer bara förstöra mina andra 3 syskons uppväxt om jag berättar. Jag vill bara må bra och jag vet inte hur jag ska lyckas med det. Mina kompisar vet att jag skär mig men inte varför. Jag sover inte alls mycket på grunda av mina mördrömmar från händelsen. Mina föräldrar vet ingenting av dehär, inte ens att jag skär mig. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du ser att du behöver hjälp och vill få hjälp när du mår så dåligt som du gör. Det är ännu viktigare när du försöker lätta på din ångest och mildra ditt lidande genom att skära dig. Självskadebeteende kan onekligen ge en viss ångestlindring för stunden, men det löser ingenting utan bara leder till ytterligare problem. Ja, du behöver hjälp och du ska få hjälp.
Men låt oss gå till det som verkar vara kärnfrågan. Om jag förstår dig rätt så kopplar du ihop ditt dåliga psykiska tillstånd med att du under åren när du var mellan 8 och 11 år gammal har varit utsatt för våldtäkt av din lillebror som då var mellan 7 och 10 år. Det skedde, skriver du, när han trodde att du sov. Och nu har du det svåra dilemmat att berätta om dessa händelser för dina föräldrar eller vad kommer att hända om du gör det.
Jag vill börja med att säga att det som du har upplevt måste du tala med en vuxen om. Mitt första förslag är att du omgående vänder dig till ungdomsmottagningen. Där berättar du vad som har hänt och ni diskuterar med behandlaren på vilket sätt är det bäst att berätta för dina föräldrar.
Det är också viktigt för det finns några saker som jag inte vet om du känner till (men som är bra att veta) och som du mer ingående kan diskutera på ungdomsmottagningen.
Sexuella lekar och olika sexuella handlingar är vanliga mellan barn och även mellan syskon i den tidiga barndomen. Det är i och för sig inget fel, det ingår i det normala utforskandet av kroppen och oftast sker utifrån en sund nyfikenhet. Det är viktigt att man inte tror att det är något man ska skämmas för och det tar man vanligen inte heller någon skada av.
Men lek är lek bara om man själv vill vara med och om man själv inte tycker att det är obehagligt eller gör ont eller att man helt enkelt inte vill det. Annars övergår leken till något annat som inte längre är just lek. Då kan det lätt bli fel och leda till ett psykiskt lidande.
Som jag ser det har du två olika problem som på sätt och viss kan hänga ihop. Det ena är vad som hänt mellan dig och din lillebror när ni var små. Klargörandet och samtal om det är i sig absolut nödvändigt.
Sedan har du även ett självskadebeteende och du känner dig även deprimerad. Det måste du också få hjälp med. Därför är det är lika viktigt att du tar upp även det på ungdomsmottagningen så att du får hjälp med denna del av din psykiska ohälsa.
Vänta inte längre med att söka hjälp. Det kan faktiskt bli mindre dramatiskt än vad du tror. Men förläng inte ditt lidande i onödan. Följ mitt råd direkt.
Om du vill få mer stöd tills du kommer till ungdomsmottagningen, kan du chatta med en kurator på bris.se eller med en så kallad "stora syster" på tjejzonen.se.