Sexuellt utnyttjad av styvpappa
Hej, jag är en 17 årig tjej som har väldigt dåligt självförtroende pågrund av att ja har gått upp i vikt för att ja blivit sexuellt uttnyttjad av min styvpappa alltså det tog knäcken på mig. Ja har hållt detta inom mig i många år men just nu känner ja att ja inte orkar bära runt på detta längre, drf ville ja berätta det här för er för att det är anonymt och för att kunde få råd om hur ja ska hantera detta.
Ja har inte sagt detta till nån för att ja inte får det av min styvpappa. Det har varit bäst att hålla detta inom sig på grund av att ja inte vill att familj, släkt och vänner ska veta detta.
Ja tänker på det ja varit med om hela tiden och det är så otroligt påverkande. Ja stänger ute människor ja bryr mig om, ja har flashbacks, ja känner rädsla inför sex, hela den här oskuld grejen e jätte jobbig för han tog ju typ den. Ja har minnen som jag är osäker om de ens hänt, efter denna händelse har ja svårt att lita på människor, har svårt att hantera killar och speciellt om de gillar mig vet inte hur ja ska göra, ja har påträngande minnesbilder, nära kroppskontakt gör så att ja hoppar till ibland eller upplever minnen från övergreppet. Känner ilska och hat mot denna person, ja känner mig skyldig på något sätt, känner skam, vill glömma detta och minnena men det går ju inte. Ja har svårt att se sexscener på filmer eller serier. Ja har inte haft sex med nån annan kille för ja känner mig så osäker i mig själv på grund av min vikt.
Ja har känt min styvpappa sen ja var två år han har en dotter som är lika gammal som mig vi hade dålig kontakt förut men nu har den blivit bättre känns äckligt att ja haft det med hennes pappa. Min riktiga pappa har varit frånvarande lite på grund av att han inte mår så bra, ja kallar inte nån av dem för min pappa på grund av det. Min styvpappa och mamma är gifta.
Min styvpappa har tvingat mig till sex, att se pornografi, att suga av honom och när mitt rum skulle fixas sov ja på en madrass i alrummet han kom in när ja sov och hade sex med mig innan ja skulle till skolan.
Vi har pratat om det som hänt på sms  och ja vet att han mår dåligt av det som hänt han fråga om ja kunde förlåta honom men ja kunde inte det. Dessa sms skicka vi 2014 och sen dess har han inte gjort något sexuellt med mig som han lova. Hans mamma berättade för min familj att hon inte gillade sin systers man för att han tafsade på henne. Och hon tycker det är bra att det inte hänt oss nått sånt. Då tänkte ja för mig själv men vi har ju ett annat äckel i familjen som e din son. Min styvpappa bor fortfarande med min familj och ja tycker det är jätte jobbigt att se och vara i närheten av honom varje dag.
Ja skulle vilja ha eran åsikt om vad ni tycker om detta, hur grovt sexuellt har han utnyttjat mig, vad ska ja göra. Hur ska ja hantera detta på bästa sätt. Ska ja göra anmälan. Ska ja ta hjälp av psykolog men hur ska ja göra det så ingen får reda på detta för ja vill inte att de ska berätta för nån. Hur grovt tycker ni att ja har påverkats och hanterat min händelse. Råd på hur ja ska kunna gå vidare med mitt liv.
Skulle vara så tacksam att få veta svar om van ni tycker om detta.
Tjej med dåligt självförtroende

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är väldigt angelägna frågor du har. Du bor fortfarande med din mamma och din styvpappa, vilket komplicerar din situation eftersom det involverar din familj och släkt. Sexuella övergrepp händer ofta inom familjen eller med nära anhöriga.
Du skriver att du inte berättat för någon för att du inte får det för din styvpappa. Vad har han sagt som får dej att tro att detta inte ska komma ut, att han inte ska bli avslöjad? Sexuella förövare manipulerar och/eller hotar ofta på olika sätt. Du skriver senare i ditt brev att han sedan en tid lovat att inte göra något sexuellt med dej. Är det han som fortfarande bestämmer? Har han fortfarande makt över dej eller kommer du bjuda motstånd om han igen vill förgripa sig på dej?
Tänk efter hur du ska göra. Bara att du bestämmer dej för att han aldrig mer ska får röra dej kommer att räcka långt. Och om han skulle försöka kan du slåss, skrika, säga att du kommer polisanmäla honom  osv.
Bryt hans makt över dej. Det han gjort är brottsligt och har skadat dej på olika sätt som du beskriver. Det är klart att du ska söka hjälp för de problem du fått på grund av övergreppen mot dej. De problem du beskriver är vanliga hos de som blivit sexuellt utnyttjade.Jag tänker att du också ska polisanmäla honom när du känner dej redo för det.
Frågan är hur du ska gå till väga - när och hur. Det kommer vara svårt /omöjligt för dej att vara anonym och få bra psykologhjälp så länge du är underårig. Om du skulle söka hjälp på BUP nu, skulle du inte kunna vara anonym och dina föräldrar och eventuellt sociala myndigheter kommer att kontaktas.
Alla kommer att vilja hjälpa och skydda dej på olika sätt och de kommer att arbeta både med din familjesituation och med dej. De kommer sannolikt inte tillåta att din styvfar bor kvar i din famij och de kommer att hjälpa dej så att din mamma och pappa tror på din berättelse.
Men det kan kännas, just nu, som ett stort steg att ta och kanske känner du dej inte mogen för det. När du fyllt 18 år och är myndig blir det kanske enklare för dej på många sätt. De som du träffar har tystnadsplikt och du bestämmer själv om du ska göra en polisanmälan.
Har du inte vågat berätta för din mamma eller har du försökt berätta? Jag tycker att du absolut ska berätta för henne. Många som varit utsatta för sexuella övergrepp inom familjen har på olika sätt lite försiktigt försökt berätta men inte tyckt att de blev förstådda eller lyssnade på.
Jag tror att du ska vara tydlig när du berättar. Om din mamma kan ta till sig det du berättar för henne är mycket vunnet. När du berättar måste du vara väldigt klar över att du som barn/ungdom inte har något ansvar eller skuld i det som inträffat även om din förövare eller andra försöker inbilla dej det.
Det finns många frågor för dej att fundera vidare på och det är viktigt att du får synpunkter utifrån. Du kan fortsätta vara anonym om du chattar eller ringer till en del organisationer som hjälper barn/ungdomar som varit utsatta för sexuella övergrepp.
Jag tror att du så småningom ändå kommer fram till att du måste avslöja din styvpappa och polisanmäla honom. Varför ska du skydda honom som utnyttjat dej så grovt? Tro inte heller så mycket på att han nu mår dåligt och ångrar sig. Det kan mycket väl vara nya manipulationer av dej för att du inte ska berätta vad som hänt.
Du kan pröva dej fram att ringa eller chatta på flera ställen och se om du kan få någon bra samtalshjälp som kan hjälpa dej vidare till exempel BrisHopp eller Kvinnojouren
Ta väl hand om dej i fortsättningen. Skaffa dej en psykologkontakt när det stämmer för dej. Du kan bli mycket hjälpt!
Lycka till!