Vill bo själv
hej bup
jag har väldigt svårt med människor.
för att vara tydlig jag hatar människor, jag tål dom inte.
jag blir bara arg och får utbrott och hoppas alla ska dö, jag behöver verkligen få bo själv, jag klarar inte av att det är såhär, jag vet att jag skulle må mycket bättre än va ja gör nu med ångest och är deprimerad och mina utbrott om jag fick bo själv.
problemet är ju att jag bor i lägenhet och är minderårig, allt är så jobbigt, mina föräldrar tar mig inte på allvar,
finns det nånstans jag kan bo själv som minderårig?
antisocial

BUP svarar:
Hej!
Det framgår mycket tydligt av ditt mejl att du har rätt så stora problem hemma med dina föräldrar som inte förstår och ser dig och dina svårigheter. Lika tydligt är det att du mår mycket dåligt på många sätt.
Du skriver att du har ångest och känner dig deprimerad, men blir mest arg. Det är vanligt och välkänt att ledsenhet och nedstämdhet kan komma ut genom ilskeutbrott. Då kan känslan av att "hata alla" komma som ett brev på posten.
Allt det här betyder ändå inte att någon är "antisocial" utan att man lider och vill få det bättre. Och allt detta finner man inte lösning på genom att vara ensam, bo ensam - inte ens om man är vuxen och ännu mindre när man är tonåring.
Jag tycker att du först och främst behöver tala med någon i detalj vad det är som inte fungerar och trycker dig. Hur är det hemma? Vilka konflikter har du med dina föräldrar? Vad säger de om dina utbrott och ser de det som ett problem?
Vad är det som fungerar bra för dig i skolan eller med kompisarna och vad är det som inte gör det? Vilka besvikelser ledde till att du inte litar på vuxenvärlden, kanske inte ens på andra ungdomar?
Bara om man vet lite mer om ditt liv kan man komma fram till förslag om lösningar.
Därför föreslår jag lite olika vägar du kan välja. En är att du vänder dig till skolkuratorn och berättar lite närmare om hur du känner och vad du upplever. Det är speciellt viktigt om du blir så arg även i skolan. Skolkuratorn kan också hjälpa dig att tala med dina föräldrar om det behövs.
En annan möjlighet är att du går till ungdomsmottagningen och genom samtal försöker ni reda ut vad det är som går fel i ditt liv. Dessutom: om dina föräldrar också ser problemen kan ni söka hjälp på den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida).
Jag tycker att det är bäst att tala med någon personligen. Men tills du kommer dit kan du få stöd och råd på nätet genom chatt på några pålitliga sidor.
Du kan gå in på bris.se eller på tjejzonen.se och diskutera problemen där.
Jag är säker på att du vet om att du som trettonåring inte kan bo själv utan antingen hos dina föräldrar eller på annat familjehem ifall dina hemförhållanden inte är acceptabla för din utveckling.
Men helt oavsett var du bor är det avgörande för dig att förstå orsakerna till att du mår dåligt och hitta vägar till förändring. Följ något av mina förslag!