Aldrig känt mig välkommen-vill bara ha någon att prata med
Hej, jag är en kille på sexton bast som nyligen började gymnasiet. Det är en hel del grejer som pågår i mitt liv just nu angående ny umgångskrets, en tjej och min ångest som bara blir värre.
Sedan min mamma dog när jag var sju år gammal, så har jag vart väldigt avundsjuk och osäker på mig själv (kroppskomplex). Med avundsjuk så menar jag angående vänner och tjejer, I tidig ålder så var jag lite av en outsider, och min grundskole klass har i stort sätt varit samma personer sedan nollan. Jag har aldrig kännt mig välkommen i gruppen av pojkarna i min f.d klass och jag minns att jag gjorde allt för att försöka passa in men dom stötte ändå ute mig. Jag tror att det har med min avundsjuka att göra samt min Mammas död. Lite innan min Morsa dog så blev min farsa tillsammans med en manipulerare och alkolist, och hon var det jag hade att se på som moderfigur efter min Mamma hade gått bort. Jag kan inte säga att hon lärde mig bra grejer som t.ex hur min Pappa var en idiot som bara skrek hela tiden för att det var kul. Det är endast förrens nu som jag har förstått hur mycket stress min pappa är under angående att han fick mig när han var bara 22 bland annat, men jag tycker inte att han borde skrika hela tiden på grund av det. Jag märker hur mycket det påverkar mig som person, med mitt kroppskomplex och min ångest, både socialt och allmänt.
Jag vill bara ha någon att prata med.

BUP svarar:
Hej!
Jag blev glad av att läsa din avslutande mening:"Jag vill bara ha någon att prata med". Det är bra att du är motiverad att samtala med någon om hur du mår och vad som ger dig ångest. Kanske samtala om din osäkerhet och ditt kroppskomplex?
Hur det varit att förlora sin mamma när man var så liten.
Det måste ha varit en tuff tid för dig och din familj. Nu vet jag ju inte om du bearbetat din mammas död, men det måste varit oerhört omskakande för dig. Hon måste varit väldigt ung då hon gick bort. När man är sju år gammal ska man inte behöva uppleva en sådan sorg.
Nu har du bytt skola vilket är ett stort steg. Jag hoppas att du trivs. Om du har med dig en del negativa upplevelser då dina gamla kamrater inte bjudit in dig i gemenskapen, är det ett stort steg att hitta nya vänner.
Jag hoppas att du hittar ditt umgänge och att det börjar fungera bättre socialt för dig. Kamrater är viktiga. Att få stöd av och kanske viktigast av allt kunna ha roligt tillsammans.
Du är 16 år gammal och har varit med om mycket i ditt relativt korta liv. Det finns utifrån vad som står i ditt brev många ämnesområden att prata om, tycker jag.
Jag vill rekommendera dig att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Gå in på deras hemsida och kolla hur det går till att boka tid.
En annan idé är att söka upp din skolkurator. Tillsammans kan ni lägga upp en plan om ni ska börja ses eller vilka andra alternativ som skulle vara bra för dig.
Verkligen fint av dig att fundera på hur det var för din pappa att bli förälder då han var 22 år gammal. Om jag räknar lite så var han runt 30 då din mamma gick bort och är närmare 40 år nu. Har du kunnat sitta ner och prata med honom om hur du mår just nu och att du funderar på att söka hjälp?
Du skriver att han skriker på dig. Han skulle kanske behöva samtala med någon han med, eller vad tror du? Att han skriker på dig är inte bra. Han skulle behöva ändra sitt sätt att vara mot dig.
Det är ett bra och klokt steg av dig att söka hjälp. Kvinnan som din pappa blev tillsammans med som du beskriver som alkoholist och manipulativ:
-hur blev det för dig då hon kom in i ditt liv?
Som du märker sitter jag med tusen frågor och det är mycket som jag skulle vara nyfiken av att höra dig berätta mer om. Du väcker min nyfikenhet och jag tror att den du börjar samtala med känner likadant.
Lycka till och ta kontakt med ungdomsmottagningen eller din kurator!