Har blivit mobbad och har alltid haft jättesvårt med min mat
Alltså har flera frågor! Jag vill inte självdiagnotisera mig men har mått dåligt ett bra tag och vill veta om det bara är nojande från min sida eller något ja borde ta tag i.
Jag har alltid blivit  mobbad jag har alltid haft jättesvårt me min mat,  jag ätet men varje gång på kvällatna står ja i grinar framför spegeln o undrar vafan ja gjorde för o bli fet. Jag är 160 cm o väger runt 48.4 o 49.9 men ja tkr ja e fet ja kan ej spy så har försökt flera gånget o massa  olika sätt  jag sitter o skär mig lite överallt inte djupt för ja vill bara att det gör ont inte att det syns  o allt ja vill är vissa dagar att dö ja känner mig så värdelös o ful o äcklig va ska jag göra åt det
Deprimerat ägg

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss när du märker att du inte mått bra på länge.
När jag läste ditt brev så fick jag intrycket att du är en person som verkar ha kämpat mycket på egen hand. Om det är så, kan det vara bra att stanna upp och ta till sig att vissa saker kan vara för svåra att lösa helt på egen hand, att det då kan vara bra att ta hjälp.
Du nämner att du varit utsatt för långvarig mobbing och det är så sorgligt att du behövt gå igenom det. Hoppas du haft någon som kunnat stötta dig i det. Många unga har tyvärr varit igenom det och det är lätt hänt att man tar på sig skuld och kan känna skam, fastän man inte alls borde känna så.
Man vet att mobbing kan sätta djupa spår i självkänslan och få en att känna sig helt värdelös. Det är inte heller ovanligt att man börjar rikta ilska mot sig själv.
Det kan bli så att mobbarnas röster "flyttar in" och fortsätter mobba en i tankarna och i påträngande minnesbilder - fastän man kanske inte har träffat på de verkliga mobbarna på länge.
Du nämner att du också haft svårt med maten sedan länge och att du kan självskada när du mår dåligt.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att få professionell hjälp att hantera de här svårigheterna och kanske hjälp att sortera mer i känslorna och tankarna du har om dig själv, kroppen och maten.
Du nämner inte om du har någon vuxen i din närhet som kan stötta dig. Det tror jag att du skulle behöva. Någon som vet lite om hur du har det och som kan ge dig ett känslomässigt stöd i din vardag.
Skulle det vara möjligt för dig att berätta något om hur du mår för dina föräldrar, om du inte redan har talat med dem? Jag vet att det ibland kan vara svårt att ta upp hemma.
Om du vill kan du söka en samtalskontakt på egen hand via ungdomsmottagningen.
Du kan också söka stöd på nätet via Tjejzonen och ätstörningszonen på deras sida.
Jag tycker inte att du ska behöva gå runt och må så här längre. Du är värd att må bra och du är värd att få hjälp för det.
Ta väl hand om dig!