Får hemska tankar och känner mig orolig
Hej, jag har under min uppväxt levt i mycket stess. Jag hade det jobbigt med en vän och det var en dålig och destruktiv relation som varade i 6 år upp till nian. Nu har jag börjar på gymnasiet utan henne, och visst är det skönt men all den stress o oro som jag levt i konstant som jag också försökt trycka bort har gett mig problem idag. Förra vintern var riktigt jobbig för mig jag hade myclet ångest, kände mig nedstämd, jag fick mag problem som magkatarr och ett konstant illamående som varade i ett halvår då jag mådde illa från morgon till kväll, var hemma vissa dagar för att jag mådde så illa (nu mår jag bara illa ibland kanske 4 ggr i veckan men det är inte alltid konstant utan bara vissa tider osv) det blev bättre efter mediciner och doktorn sa att det lät som att det berodde på hur jag mådde psykiskt. Nu förstår jag mer varför jag mår som jag mår och har sagt till mig själv att jag ska jobba på mitt mående vilket gjort att jag mår lite lite bättre. Men jag har fortfarande sån ångest om kvällarna. Eller jag tror att det är ångest. Jag känner mig orolig nästan paranoid över massor utan saker, får hemska tankar om att jag aldrig kommer må bra eller över att hemska saker ska hända mig eller min familj. Jag kan även få för mig att någon nära mig skulle skada mig eller någon annan jag bryr mig om och den tanken skrämmer mig för jag vet att det aldrig skulle hända, utan det som skrämmer mig är att jag får sånna tankar om de jag älskar! Hur kan jag ens tänka något sådant om dom, skäms så mycket för det. Är allmänt rädd också det blir nästan som om jag söker läskiga grejer som att tänka på någon läskig film eller stressa upp mig över något obehagligt jag sätt eller så bara hittar jag på något själv. Jag är rädd att jag ska bli galen jag vet att jag inte kommer bli det men känner endå så om kvällarna, jag har oxkså en i min närhet som är riktigt psykiskt ostabil som hela toden ör ”sjuk” åker in på sjukhus mår aldrig bra för mer o mer problem och hon fick senast jag hörde om henne en psykos och bara tanken på henne gör mig så rädd, för jag vill aldrig bli sån och ibland känns det som att jag kommer bli sån . Och jag vet att det inte kommer o hända men det är så obehagliga tankar! Och det är ännu obehagligare när man inte förstår helt varför man tänker/ känner så. Sedan börjar det bli så mörkt ute också och jag mår väldigt dåligt utav vitrarna här i Sverige känner mig deppig och får ännu mer ångest. Är det ångest jag har? Eller är det något annat, förstår att man inte kan ge någon diagnos över internet men vad låter det som? Och är det normalt o må o tänka såhär? Och vad kan man göra för att göra det bättre?
Tacksam för svar!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det var bra ett beslut att du sökte läkare när du mådde dåligt och fick problem med magen. Mötet med läkaren verkar också ha hjälpt dig att förstå att magproblemen kunde hänga ihop med hur du mått psykiskt.
Du nämner att vissa saker har faktiskt blivit bättre redan, vilket är glädjande att höra, men att du nu kämpar med oro och jobbiga tankar som främst verkar komma på kvällarna.
Du är inte alls ensam om att kämpa med oro och besväras av jobbiga tankar som kanske till och med kan kännas hemska eller skrämmande. Det är ganska vanligt att oro och sådana tankar just kan upplevas som mer besvärande på kvällen.
Det kan ofta handla om att man på dagen så att säga får hjälp att fokusera på olika saker som händer runt omkring en. Framåt kvällen kanske man är mer för sig själv och får då lättare fokus på att känna efter mer hur man känner sig och vad man tänker på. Det kan många gånger räcka för att en orosspiral triggas igång, olustiga känslor gör det lättare för oss att tänka på olustiga saker (och tvärt om)!
Att ha "hemska tankar" kan vara både riktigt besvärande och plågsamt, men är egentligen ofarligt. Många försöker handskas med det genom att försöka "förbjuda sig" att tänka vissa "dåliga" tankar, men många gånger brukar det istället medföra att tankarna upplevs än mer påträngande.
Det är lätt att gå vilse i olika tankar och att bli rädd. Kanske börja tro att man är omoralisk eller en skamfull person som kan tänka så hemska saker! Men försök då att öva dig på att påminna dig om att en tanke är endast en tanke och har ingen annan betydelse!
Döm inte dig själv över vilka tankar som far igenom dig. Du är inte dina tankar och därför bör du inte värdera dig själv i ljuset av dina tankar. Vår tankevärld är full av många olika slags tankar, impulser och inre bilder.
Att acceptera dessa sidor av den mänskliga naturen kan kanske kännas svårt, men det kan också berika oss och vidga vår empati med andra och oss själva. Det som definierar oss som människor är vad vi gör i verkligheten och i de verkliga möten vi har med andra människor.
Jag tror din oro kan minska på kvällen i takt med att du steg för steg kan öva på att släppa fokus på de ovälkomna tankarna. Tillåt tankarna att finnas utan att ge dessa så mycket uppmärksamhet.
Pröva att i stället fokusera på dina vanliga och kanske lite trevliga kvällsaktiviteter för att koppla av på kvällen innan du ska sova.
Jag vet att det kan vara lättare sagt än gjort, det här rådet som jag ger dig. Så om du tycker att det här inte fungerar för dig så brukar det vara bra att få hjälp via en professionell samtalskontakt.
Om du vill kan du söka en samtalskontakt via ungdomsmottagningen
Du kan också läsa mer om oro och vart man kan vända sig för hjälp via första linjens psykiatri för unga, vid vissa vårdcentraler. De hittar du på på vårdguiden1177.
Lycka till!