Måste kontakta BUP men jag får typ panikångest av att ringa
hej, jag måste kontakta bup men jag får typ panikångest av att ringa. va gör man då?
sedan så undrar jag om jag någonsin kommer få tid hos er? hur lång tid brukar det ta? jag va hos umo ett bra jävla tag sen och dom sa att jag skulle få en remiss till er angående min depression. jag har inte ens fått ett papper på att jag ska få komma till er. ska jag ge upp att komma till er och typ bara leva med det? fattar ingenting
emy

BUP svarar:
Hej Emy!
Tyvärr händer det ibland att man räknar med att en remiss ska skickas iväg men det sker inte av någon anledning.
Därför föreslår jag att du först går tillbaka till den ungdomsmottagning där du tidigare varit på besök och frågar vad som hänt med remissen. Har den gått iväg? Har det glömts bort? Har det varit något missförstånd mellan dig och behandlaren du har träffat?
Om remissen gick iväg - be dem att hjälpa dig med att ringa till BUP och reda ut varför du inte fick kallelse. Det är faktiskt deras skyldighet att följa upp remissen. Bäst är om du också öppet kan säga att du just på grund av dina svårigheter behöver deras hjälp med att ringa. Om det visar sig att remissen av någon anledning inte skickats eller inte kom fram, ska de omgående skicka en ny.
Nej, du ska absolut inte ge upp! Du ska inte behöva leva med din nedstämdhet eller depression. Du ska få den hjälp du behöver för att må bra och kunna fungera väl i livet.
Jag kan inte ge dig ett svar på hur lång väntetiden är på den BUP- mottagning du fick eller kommer att få remiss till. Det variera mycket i landet.
Men under väntetiden kan du få stöd och råd genom chattkontakt till exempel med tjejzonen.se eller med foreningentilia.se
Förutom det förslag jag gett dig är det alltid möjligt att du personligen går till BUP- mottagningen. Tala om för dem vad som har hänt och fråga om du direkt kan anmäla dig till ett första besök, som du ska sedan bli kallad till.
Ta med en kompis när du går dit. Eller (om det är möjligt): be dina föräldrar att ringa.
Men ge inte upp, även om det här nu har blivit beklagligt krångligt.