Känner att jag bara vill dö
Hej bup!
Jag är en tjej på 14 år som tror att jag är i nån slags depression. En eller flera gånger under dagen så känner jag att jag bara vill dö. Jag har självskadebeteende och när jag går och lägger mig så kommer allt. Hur jag var mobbad från trean till femman. Hur jag mår dåligt över min kropp och sättet jag är på. Jag har förändrats så mycket sen femman och det gör mig ledsen. Mina föräldrar säger att jag inte är samma person som jag var och att dom tycker det är TÖNTIGT när barn säger att dom är i en depression. Vad ska jag göra och borde jag ens prata med nån.
En tjej på 155cm

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag blev orolig över hur du mår och hur du har det när jag läste ditt brev. Du frågar om råd vad du ska göra och om du borde prata med någon.
Det tycker jag är en väldigt klok idé du har, som jag stöttar till 100 %.
Men först måste jag bara skriva TÖNTIGT. Hur kan du få svaret av dina föräldrar att det är töntigt när barn säger att de är deprimerade. Det är naturligtvis inte bra. Inte heller farligt att känna sig nedstämd och ledsen i perioder i livet.
Det är naturligt men töntigt är det absolut inte.
Dina återkommande tankar om att bara vilja dö är ju hur allvarliga som helst. Så ska man inte behöva tänka när man är 14 år och har nästan hela livet framför sig. Man kan naturligtvis ha bekymmer, men om de gör att man har tankar om att inte orka leva - då är det viktigt att få hjälp.
Du behöver återigen göra ett försök att prata med dina föräldrar. Skulle det vara möjligt att du berättar att du skrivit till BUP och kanske visa mitt svar om du tycker att det var OK?
Att du tänker att du vill dö flera gånger per dag är för mig ett tydligt tecken på att du inte mår bra och skulle behöva stöd och tröst av dina föräldrar och någon att prata med.
Att de jobbiga tankarna kommer när du är på väg att gå och lägga dig är inte ovanligt. Under dagen är du upptagen med att vara i skolan, kanske träffar du dina kompisar efter skolan och inte har tid att tänka på det som är jobbigt. När du sedan ligger där i din säng kommer alla tankar.
Du skulle behöva samtala med någon om dina funderingar på om du har någon slags depression. Du skriver om att du varit mobbad i årskurs 3 till 5.
I två långa år har du varit utsatt för mobbing. Det måste satt sina spår och det skulle du säkert behöva prata om.
Du beskriver en förändring som nu gör att du mår dåligt över din kropp och sättet du är på. Ett viktigt tema att prata om så du kan börja gilla dig själv och den unika person du är.
Frågan är vem du skulle kunna prata med. Jag tänkte på kuratorn i din skola - är det ett bra alternativ att starta med? Det är ett bra första steg tycker jag.
Sedan när du berättat för dina föräldrar hur du mår, behöver ni tillsammans fundera på om ni ska kontakta BUP eller om skolkuratorn är ett bra inledande steg.
Lycka till