Är 18 år - var kan jag få hjälp?
Hej, jag är 18 år gammal och lider av psykiskt ohälsa. Jag har svårt att tycka om mig själv och känner ett stort behov av att prata med en psykolog. Jag har ringt vårdcentralen och försökt boka tid tre gånger men de har aldrig något ledigt. Vad ska jag göra? Jag behöver verkligen hjälp och jag vill inte att de rinner ut i sanden. Tack för svar

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss när du försökt ta hjälp men inte har kunnat boka en tid. Det kan ofta vara tungt att orka med att söka hjälp när man inte mår bra.
Du nämner att du försökt boka tid hos psykolog på vårdcentralen, men att det varit svårt att få en tid.
1177vårdguiden informerar om vilka olika mottagningar som vänder sig till personer över 18år med psykiskt ohälsa. Genom det fria vårdvalet är det också möjligt att välja valfri vårdcentral. Du ringer då till den vårdcentral du vill gå vid och säger att du vill byta till den mottagningen utifrån vårdval.
På 1177vårdguiden finns mer information om psykisk ohälsa, till exempel information om nedstämdhet och ångest samt råd om egenvård som också kan vara en viktig del i att stärka sig själv när man inte mår bra.
Det är också möjligt att söka samtalskontakt via ungdomsmottagningen.
På nätet kan du söka stöd via Tilia. Tilia är en ideell organisation som arbetar med ungas psykiska ohälsa (mellan 12 – 30 år).
Hjälplinjen erbjuder tillfälligt psykologiskt stöd på telefon för personer över 18 år. De har öppet alla dagar kl 13-22. Det kostar som ett vanligt samtal och du kan vara anonym. De har telefon 0771-22 00 60.
Lycka till!