Tror jag är deprimerad, men vågar inte berätta
Hej Bup!
Jag är en tjej i nian som har ett och annat problem.
Jag tror jag har depression men jag vågar inte berätta för någon för att dom jag gjort det för skrattar bara. Ingeting är roligt längre, inte ens att kolla på tv. Jag är ofokuserad, omotiverad och allmänt trött och deppig. Mina föräldrar blir bara sura på Big för att jag aldrig lämnar mitt rum och mina vänner för att dom tycker att jag beter mig "antisociala".
Har självskadebeteende som att slå i väggar tills jag blöder. Har nästan ständig ångest, många gånger utan anledning, och håller på att göra en adhd utredning.
Vad ska jag göra? Borde jag gå till bup eller låta det gå över.
tacksam för svar!
En tjej på 169

BUP svarar:
Hej!
Du ska absolut berätta om hur du mår för någon. Om de du tidigare berättat för har skrattat så har de inte förstått dig.
Jämnåriga kan ha svårt att förstå andras svåra känslor, särskilt  om de inte ännu hunnit uppleva sådant själva. Men har dina föräldrar inte heller förstått? Kanske ska du försöka förklara  för dem en gång till?
Men du ska också tala med någon professionell vuxen. Du håller på att göra en ADHD-utredning. Jag tycker du ska tala med någon du träffar där. Att vara ofokuserad, omotiverad och känna oro kan  höra samman med den diagnos du utreds för. Och kanske kan det vara bäst att utredningen först görs klar så man vet vad som hör samman med en eventuell diagnos och vad som finns förutom den. Då kan du och dina föräldrar också få veta vart ni kan vända er vidare.
Det kan vara svårt att beskriva egna smärtsamma känslor och man kan därför lätt bli för försiktig och otydlig när man gör det. Men för att man ska förstå dina svårigheter är det bra om du så tydligt som möjligt försöker berätta om dem. Kanske kan du visa brevet du skrivit till oss?
Lycka till!