Kan inte förlåta pappa
Hej
jag MÅSTE byta hem snart. Asså jag mår så dåligt. Mina föräldrar är skilda sen tre år tillbaka. Och sen dess har jag blivit psykiskt misshandlad av min pappa. Så nu bor jag hos min mamma. Men jag kan fortfarande inte förlåta honom för det han har gjort. Och min mamma har det svårt med pengar (hon får lite lön). Jag klarar inte att bo kvar. Vad ska jag göra? Kan jag byta hem?
//Lw
Linnea

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du undrar om du kan byta hem? Du skriver att du mår dåligt och  att du inte klarar av att bo kvar hos din mamma. Du skriver att hon har svårt med pengar. Har du någon du kan prata med om hur du mår och hur du har det med din mamma och pappa?
Det är ju väldigt viktiga frågor hur du har det med dina föräldrar och vilka tankar du har om att få det bättre. Att flytta hemifrån kan vara en möjlighet om man far illa där man bor. Det är Socialtjänsten där du bor som utreder och  har möjlighet att låta barn/ungdomar bo i andra familjer. Men man försöker alltid förstå och hjälpa till så att de som bor ihop får det bättre tillsammans. Jag tycker du ska försöka hitta någon vuxen som du kan prata med om dina funderingar på att flytta.
Går det att prata med mamma om detta? Kan du berätta vad det är som gör att du mår dåligt och inte vill bo kvar hos henne? Ibland kan det vara svårt. Om det är så tycker jag att du kan gå till skolkuratorn och berätta att du mår dåligt och höra om hen på något sätt kan hjälpa dig. Du kan också få möjlighet att prata lite mer ingående om hur du har det om du ringer Tel. 116 111  eller chattar med Bris.
(Du kan vara anonym, det vill säga, du behöver inte uppge ditt namn eller var du bor)
Ha det så bra!