Starka humörsvängningar
Hej BUP!
Jag är en 17 årig tjej som alltid haft problem med min psykiska hälsa.
Jag har aldrig fått någon diagnos men ibland känner jag mig så otroligt "deprimerad". Jag har ända sedan jag var i 10-11 års ålder mått otroligt dåligt i perioder, väldigt bra i vissa då blir jag liksom mer intensiv och har mycket energi men det brukar även göra mig väldigt lättirriterad, i vissa andra peroder är jag bara normal.
När jag mår dåligt blir jag inte som andra jag känner. De är nedstämda i nån dag men umgås ändå osv. När jag blir nedstämd (vet inte vad jag ska kalla det) blir jag helt tom, all min lust och energi försvinner helt. Dessa perioder brukar hålla i sig emellan 2-5 veckor oftast. När jag mår så dåligt stänger jag alltid in mig helt och hållet, umgås inte alls med någon på ibland flera veckor. Vissa gånger mår jag så dåligt att jag inte klarar av att gå till skolan. Allt mitt självförtroende försvinner även under dessa perioder. Det känns som att det inte finns något mellanting, vissa har en dålig dag ibland men jag får aldrig det, jag får dåliga veckor istället.
I andra perioder får jag mycket energi. Nästan överdrivet mycket energi och blir energisk, även väldigt aktiv. Under de perioderna får jag väldigt bra självförtroende.
Sen i andra perioder är jag bara normal eller vad man ska säga. Inte överdriven och mår inte dåligt.
Just nu är jag inne i en dålig period, har varit det i ungefär en vecka nu och tyckerndet är så otroligt jobbigt att må såhär. Sen när jag mår bra blir det ändå jobbigt på sätt och vis eftersom att jag vet att det ska komma tillbaka
jag vet att alla kan ha humörsvängningar osv men hur jag mår är så mycket mer. Mycket mer än hur folk jag känner beter sig. Även med tanke på att det alltid kommer i perioder. Som jag kommer ihåg började det som sagt i 10-11 års ålder och då var jag inte inne i puberteten.
jag vill helst inte söka hjälp innan jag pratat med er och vet vad ni tror och tycker. Skulle verkligen vara tacksam för svar då jag inte orkar ha det såhär längre.
Har pratat lite med min mamma och hon nämde nått om att man kan ha återkommande depritioner men jag bara känner på mig att det är fel med tanke på att jag blir nästan lite manisk i perioder. Det kanske är svårt för er att säga men vad tror ni det skulle kunna vara preliminärt?
Vill förstå mitt psyke

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag tror att det är många som kan känna igen sig i ditt brev och i din fråga. Du frågar oss vad vi tror att det kan vara. Det kan vi inte svara på utifrån ett brev. Det vi däremot kan svara på är det absolut verkar som att du har det kämpigt i det som du beskriver och att det nog skulle vara bra för dig att få hjälp med att förstå dig själv och med att må lite bättre.
Du skriver att du aldrig fått någon diagnos. Trots det är det ju alldeles uppenbart att du haft det kämpigt med att ibland känna dig ordentligt nedstämd och i andra perioder känna dig mycket energisk och aktiv. Du har ju olika funderingar om vad som kan vara ditt bekymmer och du funderar på olika diagnoser. Du frågar om vad vi tycker om du skall söka hjälp. Det tycker jag absolut att du skall göra.
Du vet inte det men det finns faktiskt hjälp att få och man måste inte känna som du gör hela tiden. Du har ju pratat med din mamma och hur du känner dig. Då kanske ni kan söka hjälp på BUP tillsammans. Där kan ni tillsammans med någon börja undersöka dina bekymmer och vad som behövs för att du skall kunna börja må lite bättre. Som sagt så är du och dina bekymmer värda att ta på största allvar och du måste inte känna som du känner!
Lycka till!