Blotta tanken att ringa är skrämmande
Jag vet inte om jag är extremt blyg, introvert, har social fobi eller ångest. Vad det än är så hindrar det mig från att leva ett normalt liv. Hur ska jag kunna få hjälp om blotta tanken på att ringa till vårdcentralen är skrämmande?
ks

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om något som jag tror att många kan känna igen sig i. Man mår inte bra med vågar samtidigt inte söka hjälp. Du skriver att dina bekymmer är så stora att du tycker att de hindrar dig ifrån att leva ett normalt liv.
De bekymmer som du beskriver är ju också sånt som gör att det känns svårt och läskigt att till exempel ringa vårdcentralen för att få hjälp. Och det är ju trots allt det som måste hända för att du skall få hjälp. Du behöver på något sätt komma över obehaget att ringa och boka en tid. Du kanske kan fundera på om du har någon kompis eller anhörig som du litar på som skulle kunna sitta bredvid när du ringer.
Om man är under 18 så kan föräldrar ringa och boka tider men efter 18 årsdagen behöver man hitta någon kraft i sig själv att ta första steget. Försök att tänka att du i och med ditt brev har tagit första steget för att få hjälp och att du nu skall ta nästa steg.
Du vet nog inte det som jag vet att man dessutom inte måste ha det så svårt som du har det. Att det finns hjälp att få så att livet kan bli lite lättare och du kan må lite bättre. Att låta bli att ringa är ingen hjälp för dig mer än precis för stunden då du undviker ångesten för att ringa. Det finns bara en väg att gå trots att det känns svårt.
Jag skickar med en länk (här nedan) om hur man kan få hjälp och stöd online. Kanske skulle det hjälpa dig att först få formulera dina bekymmer via en chatt? Det är möjligt att du efter det kan ta steget och ringa till en lämplig mottagning och boka en tid.
Lycka till!