Orolig att någon ska dö
Hej, jag har ofta kommit hem från skolan och kollat mig i spegeln och sedan börjat gråta. Jag vet ibte riktigt vad som händer. Jag är även väldigt noggran med att säga ”kör försiktigt” till min pappa så fort han cyklar iväg. För att om det skulle hända något så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv. Jag kan även inte skiljas åt med någon som ovän pga. Samma anledning. Jag kan även få tankar som att det står någon bakom dörren till mitt rum vilket gör att jag får svårt att sova.  När jag går på en väg kan jag tänka ”om inte jag har gått förbi den där stolpen före den där killen så kommer den där *någon* dö osv. Jag kan även i perioder hata mig själv vilket kan göra att jag börjar tänka på självskadebeteende. Jag har ofta slagit mig själv osånt. Jag har bara berättat det här för en av mina kompisar. Sen även så är jag väldigt orolig att någon i min familj eller någon jag älskar ska gå bort för de betyder värkligen allt för mig. Jag kan ibland gråta mig till söms. Jag vet inte vad jag riktigt ska göra. Har ni några tips?
Oklar

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror att en sådan oro för att någon ska dö, som du beskriver, är  ganska vanlig. När vi är oroliga ber vi gärna någon vara försiktig. Vi gör något som kanske i första hand lindrar egen oro? Likaså beskriver du tankar om att - om du inte gör på ett visst sätt kommer någon att dö. Jag tror att det också är ganska vanligt att tänka så ibland. Det kan vara ganska så harmlöst men det kan också ta sig uttryck som är väldigt hindrande och besvärligt.
Har du berättat för dina föräldrar att du har dessa tankar, att du tänker mycket på dem och oroar dig för allt som kan hända? Jag tror det är en bra sak att berätta, liksom dina tankar du ibland har om dig själv - ditt självhat. Hur kan det komma sig? Kan du förstå vad det är som gör dig så hatisk mot dig själv? Du tar upp att du har svårt att skiljas som ovän. Det kan vara svårt att vara vän med alla hela tiden. Vad händer om du blir ovän med någon? Är du rädd för att bli ovän eller arg på någon?
Du har många saker du tar upp som påverkar hur du mår och att du känner dig ledsen utan att förstå varför. Jag tror egentligen inte att det finns något enkelt tips att bli fri från självhat och demoner som dyker upp när man ska sova men att det är bra att prata om det med andra.
Eftersom du har stora besvär så tycker jag du ska prata med dina föräldrar och kanske ta kontakt med skolkuratorn eller söka hjälp på en ungdomsmottagning eller vårdcentral.Jag vill att du ska veta att det går att få hjälp för det här.
Lycka till!