Är som att jag aldrig får må bra
Tja!Vet inte om jag är korkad kille eller bara är löjlig ADHD unge. Jag har alltid haft ångest sedan jag va liten men jag har inte vetat att det är det jag lidit utav i stortsett hela mitt liv. Jag blev grovt mobbad i skolan för att jag inte var som de andra killarna,och det har väll följt mig genom hela livet. Dålig självkänsla.
Jag har gått igenom så mycket och jag är rätt stolt att jag är vid liv trots, x antal självmordsförsök ,prostitution,droger och självskadebeteende. Men det jag är nojig nu är att jag börjar bli ”sjuk” igen! Jag har ett jobb och allt flyter på ok så det är bara att jag ska flytta hemifrån.Vilket är en stark oro då jag har svårt att klara mig själv. Jag har börjat skära mig  och sälja sex men jag vet inte varför, det är som att jag aldrig kan få må bra utan att jag ska ständigt  ska må psykiskt dåligt av olika saker.Jag har gått till psykologen förut till och med blivit inlagd,men jag känner alltid” jag har ingen rätt att klaga finns de som har det värre än jag och så får jag fett dåligt sammvete =(.det jobbiga är när jag mår dåligt så vill jag automatiskt skada mig på olika sätt. Till exempel bara att ingen vill skicka meddelande till mig på snap så vill jag på något viss bli bestraffad för att folk inte tycker om mig. Vilket Gör att jag lägger mitt värde i hur mycket jag är på sociala medier.
Jag är rädd att mitt liv ska bli som förut då jag knarkade vilket jag älskar och gjorde allt för att få tag i pengar tros att alla varnade mig ,den enda räddningen då var att jag kan ta livet av mig när jag vill och slippa alla oro. Som jag resonerar nu också.
Jag vill kunna fungera som alla andra men jag känner att jag är för störd för att klara det och avundas de som vågar ta sitt liv och lyckas.
Så det jag funderar på är jag värd att sats på ens? Jag har frågat mina vänner på social medier och de tycker att jag värd det men jag litar inte på vad de säger. Klart vissa tycker jag är ett psykfall vilket kanske också stämmer? Jag slåss,knarkar ibland och skadar mig.. Men jag vet inte hur jag ska förändras till något bättre.? Då jag aldrig har upplevt något annat....
Jag är tacksam för svar då jag väntar eventuellt ett fängelse straff under veckan ,om jag inte bättrar mig.
adhd ungen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Den stora frågan du ställer mot slutet av ditt brev är att du inte vet hur du ska förändras till något bättre. Eller frågan kanske kan omformuleras - kan du få bättre självkänsla, sluta skada och bestraffa dig själv och fungera som alla andra. Går det eller har du det för svårt för att klara det? Och jag tror att du visst kan uppnå dina mål och fungera ungefär som alla andra men jag tror du behöver hjälp på vägen.
Du måste få hjälp att förstå ditt självdestruktiva beteende och ditt självhat som tar sig alla möjliga uttryck. Du behöver mer hjälp än tips från oss. Jag tror du behöver en långvarig samtalskontakt som kan hjälpa dig att förstå och stå emot dina destruktiva sidor. Det svåra blir kanske att hitta en sådan behandlare idag när sjukvården kan verka så ansträngd. Men kanske också att du känner dig motiverad att fortsätta en behandlingskontakt även när du mår dåligt och inte tycker du är värd varken förståelse eller hjälp.
I mina ögon framstår du (naturligtvis) varken som korkad eller en löjlig ADHD-unge utan en kille som av olika anledningar haft det svårt. Du har varken valt ADHD eller att bli grovt mobbad. Jag hoppas du kan hålla fast vid att du är värd all hjälp du kan få och att du är värd ett bra liv som alla andra.
Lycka till!