Panik när jag ser på mig själv
Hej.
För två år sedan led jag av en ätstörning. Jag hetsåt aldrig men kräktes efter måltider, oftast en gång per dag. Jag tuggade även hela paket tuggumin och läkerol då de innehöll laxeringsmedel. Såg äckligt på mig själv, som att det var nåt fel på mig. Jag visste att det jag gjorde var fel men kunde inte sluta, mitt utseende var så viktigt för mig. Efter mycket hjälp av vänner lyckades jag ta mig ur beteendet med kräkningar, men synen på mig själv sitter så djup kvar. Jag har nu allt mer fått ångestattacker vid tanken av smala modeller och panik när ser på mig själv och inser att det inte är så jag ser ut. Vill så gärna kräkas men försöker att inte hamna i samma mönster igen. Borde jag söka hjälp nu även om jag inte börjat kräkas igen?
LL

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver en historia av ätstörning och hur jobbigt det var för dig då. Du visste då att det var ”fel” men kunde inte låta bli att kräkas. Nu beskriver du att du känner igen signalerna. Du tittar på smala modeller och du vill kräkas men kämpar för att låta bli då du inte vill hamna i samma mönster.
Du skriver till oss och undrar om du borde söka hjälp. Jag anar att du redan har svaret klart för dig. Du har redan tagit första steget i och med att du skrev till oss. Jag tycker att det är viktigt att du söker hjälp så att det inte hinner gå för långt för dig så att du börjar kräkas igen och därmed hamnar i en svårare situation.
Jag vet inte vart du bor men i Stockholm finns det något som heter Stockholms centrum för ätstörningar. Dit kan man ringa själv och söka hjälp. Annars kan du titta på Vårdguiden vart du kan söka hjälp. Du kan också kontakta din närmaste BUP mottagning för att söka hjälp där. Som sagt tycker jag att du skall söka hjälp och jag tycker inte att du skall vänta för länge.
Lycka till