Har ångest över skola och kompisar
Hej. Jag är 14 år och har inte mått så bra senaste tiden..( mycket me vänner och skola ) förlorat vänskap me nån( vilket va ganska bra) för hen hatar mig.. jag går i åk 8 de säga att de är den jobbigaste åkn. Stämmer de?
Men min fråga e väll mest hur jag ska kunna göra skolan rolig? Jag har ångest över skola och kompisar mm. Vilket inte känns så bra om typ 2 veckor har jag bestämt att va me nåra kompisa och va på stan och så. Men pga min ångest så känner jag inte att jag vill.. ska jag säga de till dom typ Dan innan ? Eller ska jag åka me? Skulle behöva hjälp.
Får skit från folk i skolan vilket inte e så kul.. vill nästa va hemma för får så mycket skit, ska de va så? Jag vet inte om de är de jag har ångest för heller.. kan de va de? Borde jag säga till nån hur jag mår? Har alltid haft svårt att prata om sånt här..
hoppas jag kan få hjälp.. detta kanske va lite dåligt skrivet men hoppa sno förstår och kan hjälpa mig! Skönt att kunna skriva av sig här..
14 år anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tror det är en bra tanke som du har, den att tala med någon om hur du mår. Vet dina föräldrar om hur du känner? Om de får veta kan de kanske ge dig mer stöd som föräldrar?
Men jag tycker också du ska tala med någon vuxen i skolan om hur du har det där, till exempel skolkurator. Du behöver få tala om den ångest du känner inför skola och kompisar så att du kan förstå den bättre och hitta sätt att komma runt det.
Ditt brev ger intrycket att det främst är relationerna med kompisar som gör skolan jobbig. Du får mycket skit, säger du, från andra och du både vill och vill inte träffa kompisar utan hellre vara hemma. Det är synd.
Kontakten med kompisar är viktig. När man saknar kompisar är det lätt att känna sig dålig och tänka att ingen vill vara med en. Men om du såg mer varför det blivit så mellan dig och en del kompisar kanske det är möjligt att hitta sätt att göra något åt det. Eller kanske komma fram till att det bästa är att söka efter nya kompisar.
Du undrar hur du ska göra om två veckor då du bestämt att vara med några kompisar på stan. Om du ska åka med eller inte. Det är svårt att säga. Vad gör att du tvekar? Om du är rädd att de kommer att behandla dig illa kanske du inte ska åka. Du ska inte behöva utstå att bli illa behandlad för att få vara med. Men om du tror att det kan bli roligt och din ångest mer är en allmän osäkerhet för att du inte mår bra just nu ska du kanske ge det en chans. Att ha roligt tillsammans med andra är något som man brukar må bra av. Tänk efter och gör det som verkar kännas mest rätt för dig. Om du väljer att åka kanske du kan fundera på en "plan B", om det skulle bli allt för svårt? Vad kan du göra då?
Var också  beredd på att det kan kännas fel vilket än du gör. För när man är mycket tveksam känns det lätt så.
Men tala mer med någon. Skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!