Våld hemma - var skall jag söka hjälp?
Vart ska jag söka hjälp!
Jag är en 14årig tjej som har det svårt hemma. Jag bråkar mycket med mina föräldrar och känner mig väldigt utestängd hemma. För ungefär 1år sen förändrade jag på mig (mitt eget val) men efter de känns de som jag inte blir accepterad hemma eftersom jag tycker väldigt olikt från resten av familjen. När jag och min mamma bråkar så brukar hon ofta komma med ”du är bara 14 år och har inget att säga till om hemma” och ”du kan inte säga till din mamma på något sätt”, små bråk blir oftast väldigt stora och de händer att hon tar till med våld oftast i ansiktet. Innan va jag rädd för att säga de för hon har hotat mig med vissa saker och sagt att de blir värre om jag berättar, innan hade jag inga kompisar att berätta de för heller för jag va mobbad i skolan sen jag gick förskolan. Nu tills jag började 8an så har jag bytts skola och har även berättat de till typ 3 personer som står väldigt nära. En är äldre och som jag känt sen tidigare och bett mig anmäla detta. Alla tre har sagt att jag borde göra något åt detta för de kommer sluta riktigt illa någon dag. Jag har försökt berätta detta för min storasyster hemma men hon tror inte på mig, vissa av dom jag berättat detta för trodde inte mig från början eftersom min mamma nästan alltid är snäll när jag får ha någon hemma, hon bråkar och tar till med våld så ingen ser. Om de finns på något sätt som någon skulle kunna märka typ om jag gråter säger hon att jag fick något i ögat eller trillade. Jag går till en kurator på ungdomsmottagningen men har aldrig vågat berätta. De skönaste för mig hade varit om jag kunde fått bli om placerad eller någonstans att bo eftersom detta brukar pågå under en lång period (alltså hela bråket kan ta 1vecka-2månader) eftersom det nog skulle varit lugnare för det känns inte som en trygg plats hemma längre. Min pappa har haft en sorts cancer och bara för ett litet tag sen dog vår kanin, han e ledsen och kan bli väldigt bråkig men inte så stora problem som med min mamma. Min mamma brukar även berätta om bråket för resten av familjen vilket gör så jag blir utstött.
Jätte tacksam för all hjälp jag kan få för mår inte bra och börjar få självmordstankar om att allt skulle vara bättre utan mig. Vill få reda på vart jag ska vända mig till.

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga.
Det är lätt att förstå att du befinner dig i en svår och jobbig situation och att du känner dig ganska ensam i din familj. Jag vill bara börja med att säga att föräldrar inte får slå sina barn. Det är förbjudet i Sverige.
Va bra att du nu har kompisar som du ändå kan prata med och som verkar försöka stötta dig. Du beskriver att du träffar en kurator på ungdomsmottagningen men att du inte vågat berätta för hen om hur du har det hemma med konflikterna med din mamma. Om kuratorn är en person som du har förtroende för så tycker jag att du ändå skall göra ett försök med att berätta för hen. Då kan ni två hjälpas åt att komma fram till vad som blir nästa steg.
Du kan också pröva att ringa till BRIS. De är vana vid att möta unga människor som har varit med om sådant som du beskriver. Du kan också gå in på en sida som heter Koll på soc. Där kan du läsa om vad som händer vid en anmälan och vilken hjälp du kan få där.
Det viktiga är att du talar med någon vuxen du kan känna lite förtroende för. Det kan ju vara kuratorn på ungdomsmottagningen eller någon annan vuxen som du känner förtroende för på till exempel din skola. Det viktiga är att du får hjälp och att du inte tänker att allt skulle vara bättre utan dig. Det är inte sant. Du har nu skrivit till oss och ditt nästa steg kan vara att kolla upp de länkar du fått och att du pratar med någon vuxen som du känner lite förtroende för. Det är inte hopplöst, hjälp finns att få!
Lycka till!