Känner varje dag att allt gör så ont
Hej!
Jag är 15 år tjej och mår inte bra vid vissa tillfällen! För 3 veckor sen hände det en hemsk sak och jag vart hämtad av polis och fick åka till soc sen till akuten och sen till akut barn psykiatrin. Det finns en person på min skola som får mig rädd och får ont i magen varje dag när jag går till skolan. Hon skriker, hon lägger sig på golvet och säger att hon inte orkar nått, hon säger mkt till läraren att hon kommer bli triggad, att hon kommer bli deprimerad och att hon har ångest och när hon säger det så triggar hon mig så mycket mest däremot när hon säger att hon är tjock när hon är smalare än mig, jag vägen 46 och hon 40,3  och jag känner mig bara tjockare då men jag är smal men är lite tjockare än henne. Jag vågar knappt titta mig i spegel eller prata med mig själv. Jag är rädd för mitt egna liv. Jag känner varje dag hur allt gör så ont och jag får bara hemsk tankar. Jag vill knappt gå i skolan. Det ända som sägs i mitt huvud är ta ditt liv men jag vågar inte fast jag har försökt en gång!
Mina frågor är:
1. Kan man få stopp på det här på nått vis?
2. Om man är rädd att prata med män på bup, hur gör man då? Kan man bli av med det?
3. Hur kan man må bättre?
4. Varför gör den personen så och varför säger hon såna saker högt när hon triggar igång än?
5. Är det fel att va tjock eller smal?
6. Hur ska man komma över hemska tankar?
7. Hur kan man bli vän med sig själv igen?
8. Varför händer det såna här saker i ens liv?
9. Hur och vilka ska man prata med, om man inte kan prata med män om man är rädd och får panik av det?
10. Är det nått fel på mig om jag inte mår bra och har såna här tankar?
11. Kan jag fortsätta leva i ett bättre liv sen?
12. Om man vill ta sitt liv får man ta sitt liv, kan någon stoppa än, om det är det ända man vill och ingen kan stoppa än hur gör man då?
12. Vad händer om man misslyckas med att ta livet och man får ligga på psyk/akut?
13. Hur lång är vänte tiden på akut psykiatrin för barn om man kom in akut och dom säger att dom kommer skicka snabbt som möjligt?
Ledsen och förstörd tjej :(
Ledsen 15 åtig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev med alla väldigt viktiga frågor du tänker på. Jag förstår att du mår väldigt, väldigt dåligt just nu och jag tror du verkligen behöver någon att prata om allt du känner och tänker. Du skriver inte vad det är som hänt men jag tror du befinner dig i en livskris och behöver mycket hjälp så fort som möjligt. Det går att svara kort på en del av dina frågor men en del behöver man veta mer om dig för att kunna svara på. Du har några frågor om du kan bli bättre, bli vän med dig själv, komma över hemska tankar och få stopp på det som händer dig nu. Och utan att veta så mycket om dig så skulle jag svara ja på dina frågor. Du kan absolut må bra igen, som alla andra som en period i sitt liv mått mycket dåligt av alla möjliga orsaker och skäl.
Du skriver att du är rädd att prata med män. Det ska du inte behöva göra om det är svårt för dig. Du måste säga väldigt tydligt att det är ett stort besvär och hinder för dig så de förstår att respektera din önskan att prata med kvinnor.
Du beskriver också tankar du har att ta ditt liv. Det låter nästan som det är en röst som uppmanar dig och du blir väldigt orolig för om du kan stå emot denna röst? Det bästa du kan göra är att berätta om dessa allvarliga självmordstankar du har och prata om dem. Jag tror att du ska prata med någon ganska ingående hur dessa tankar ser ut, vad som sägs i ditt huvud, vad du tänker om det och vad kan du göra för att må bättre och få stopp på dessa återkommande tankar. Det finns en hel del att prata om och det brukar vara skönt och befriande att inte vara alldeles ensam med så hemska tankar. Samtidigt som du på olika sätt tillsammans med en behandlare kan förhindra att du försöker ta ditt liv.
Men det viktigaste nu, tror jag, är att du får hjälp så snart som möjligt. Att du får någon att prata med om alla de frågor du har och att du får hjälp att må bättre. Det verkar som du väntar på att BUP ska höra av sig? Jag tycker inte du ska vänta längre utan se till att BUP snarast får reda på hur du mår och att du får hjälp akut – på en gång. Berätta för dina föräldrar eller någon i skolan och be dem hjälpa dig ta kontakt med BUP akut/på en gång och glöm inte säga att du måste ha en kvinnlig kontakt! Ett bra sätt skulle kunna vara att du visade ditt brev till oss. Det beskriver väldigt bra hur du mår och att du är i omedelbar behov av hjälp och stöd!
Vad jag också tycker du skulle kunna  göra är att ringa till BRIS och prata med en kurator. Då skulle du kunna berätta lite mer ingående om din situation och få mer hjälp hur du ska kunna söka stöd.
Följ mina råd och sök hjälp så snart som möjligt.