Gråter mest hela tiden
Hej!
Är det normalt att gråta nästan varje dag? Oftast gråter jag när jag vaknar, när jag ska sova eller när jag är på väg till skolan. Jag kan bara inte hålla tillbaka tårarna. Jag känner mig inte ledsen eller frusterad eller något sånt, bara helt tom. Jag kan inte heller komma på någon anledning till att jag hela tiden gråter.
Det känns inte som att det borde vara vanligt. Det är jobbigt när jag är runt andra personer, för det känns som att jag hela tiden måste ha på mig en mask. Låtsas vara glad och skratta åt det som de säger, trots att jag inte känner något.
Det känns bara så fel att trots att jag är omringad av kompisar och har det riktigt bra så känner jag ibland att jag mest av allt bara vill brista ut i gråt.
Jag minns inte när det började. Och när jag skriver om det så känns det alltid som om det bara är dumheter, eller som om jag överdriver. Att det inte egentligen är så illa som jag får det att verka.
Ibland kan jag känna mig glad, men sen känner jag mig bara helt tom emellanåt. Även när jag kanske borde känna mig ledsen eller arg är jag bara tom.
Förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om det är normalt att gråta nästan varje dag. Gråter man varje dag så brukar det vara nått som inte känns bra. Så ledsen eller nedstämd skall man inte behöva vara. Du skriver att när du är med andra är det som att du måste hålla masken och låtsas som att du är glad. Att det ledsna, sorgsna och kanske ilskna inte riktigt får finnas. Kanske är det sånt som finns i det där tomma du beskriver.
Du säger att du ibland inte tycker att det finns några orsaker för att du skall gråta så mycket som du gör. Det kan ofta vara svårt att komma på sånt själv. Därför brukar det kunna vara bra att prata med någon annan om hur man känner sig och om hur man har det. Du undrar om det du känner och tänker ”bara är dumheter” och att du överdriver. Det tror jag inte att du gör.
När jag läser ditt brev är det inte svårt att förstå hur jobbigt du har det och hur ledsen du känner dig. Det är absolut sådant som man skall ta på allvar. Jag tycker att du skall försöka få hjälp med din känsla av tomhet och din gråt. Jag vet inte om du har pratat med dina föräldrar om hur du känner dig. Om inte tycker jag att du skall fundera på om du inte skall göra ett försök. Det brukar vara så att föräldrar, även om de blir oroliga och ledsna, vill hjälpa sina barn.
Du kan också fundera på om du inte skall kontakta din ungdomsmottagning. Där jobbar det människor som är vana vid att prata med unga människor som har det svårt av olika skäl. Om du pratar med dina föräldrar kan ni sedan ringa till BUP för att se vad de säger. Du kan också kolla på vårdguiden vad det finns för andra möjligheter att få träffa någon och prata med om hur man har det och hur man känner sig. Det kanske finns någon vuxen på din skola som du känner förtroende för och som du kan ta hjälp av. Du måste inte känna dig tom, det finns hjälp att få!
Lycka till!