Min mamma har alkoholproblem och cancer
Har inte mått så bra på senaste tiden och har inte lett ett riktigt léende på ett tag och inte ens mina närmaste har kunnat få mig att le. Har också växt upp med en mamma som har alkoholproblem och nu har cancer som kanske dör om något år och mår ganska dåligt pågrund av det, så jag undrar om det finns något sätt för mig och ta reda på om jag har depression för jag mår bara sämre och sämre och mina tankar blir bara värre, är ganska orolig för mig själv.
D

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår verkligen att du just nu inte kan känna dig glad och ha nära till skratt och stora leenden, nu när du och din familj går igenom en svår period. Att vara 13 år gammal och få veta att sin mamma har fått en allvarlig sjukdom. Vilket jobbigt besked att få! Det är klart att det påverkar dig och din familj. Det kan också vara svårt att känna och uttrycka glädje om de man bor tillsammans med är ledsna och tyngda av situationen. -"Får man vara glad om det nu bara är för en kort stund?" Så dina reaktioner är helt normala. Att du känner dig ledsen över detta är inte konstigt.
Du skriver inte om du har några syskon, men jag hoppas att du kan få stöd och tröst av din familj och dina syskon. Vid kriser behöver familjen, släkt, vänner och kamrater samlas och stötta varandra.
Du funderar på om det finns något sätt att ta reda på om du är deprimerad för du mår bara sämre och sämre. För mig är den viktigaste frågan vad behöver du för stöd för att orka. Vad behöver din familj för stöd och hjälp. Behöver du samtala med någon om din sorg och oro. Vi på BUP tror att det hjälper att prata eller skriva ett brev som du gjort.
Vem utöver familjen vet om att din mamma är sjuk? Vet din mentor och kanske någon annan i din skola hur läget är? Det kan vara bra att de får reda på detta så de kan finnas där för dig. Om du blir ledsen då du sitter i klassrummet vem tröstar dig då? Nu undrar jag om det finns någon skolkurator i din skolan. Ett bra alternativ tycker jag. Fråga din mentor hur du kommer i kontakt med din skolkurator. Vilka tider hen är där. Om du kan söka upp hen eller boka tid ? Din fundering om du är deprimerad eller inte går att samtala med kurator om.
Du funderar säkert på om cancern går att bota eller behandla. Hur ska det bli om mamma dör. Vem ska jag bo hos ? Du går troligtvis med tusentals frågor som skapar oro och funderingar hur ska det blir. Det du behöver känna är trygghet. Att det finns en planering om det värsta skulle hända.
Om ni får positiva besked kommer du få mer hopp om att allt kommer att bli bra och börja närma dig ett riktigt leende. En riktigt tuff tid du har framför dig men försök tänka så positivt du bara kan.
Tack för ditt brev!