Har så mycket dödsångest
Hej! Jag har så mycket problem med dödsångest så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det började redan när jag var 2-3 år gammal och blev så ledsen av tanken att dö att jag låg i soffan en hel dag och bara grät och efter det har det ständigt funnits i mitt bakhuvud. Nu är jag 16 år och de senaste 5 åren har dödsångesten kommit konstant, sekunden jag är glad för något kommer tankarna om att det inte spelar någon roll för att det snart är över mm. Detta gör alltså att jag inte har möjlighet att faktiskt njuta av livet. För 1,5 år sedan blev dödsångesten så illa att jag blev deprimerad under några månader. Börjar någon prata om död eller om existens som tex: big bang så får jag panik och måste gå där ifrån. Detta leder tillexempel till att jag har ångest inför varje naturkunskaps läxa. Direkt när tankarna kommer måste jag avstyra dem för annars få jag en panikattack vilket hände en gång när jag inte avstydre tankarna och jag svimmade i skolan. Jag vet inte vad jag ska göra åt detta jag måste kunna njuta av livet. Vad ska jag göra?
://

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig när du inte vet vad du ska göra och känner dig hindrad av din oro och ångest.
Det är ganska vanligt att man redan som yngre barn kan ha haft en ängslighet. I takt med att man som barn växer och börjar förstå mer om sin omvärld så kan det uppkomma perioder med oro hos barn. Likaså om olika saker i barnets omgivning förändras eller om det finns andra svårigheter eller belastningar i familjen till exempel.
Att man i ung eller tidig ålder haft en del oro och ängslighet behöver dock inte betyda att man kommer fortsätta ha det som äldre då man utvecklas och mognar steg för steg.
I vissa fall kan man se att det kan finnas en viss sårbarhet för stress och oro, särskilt om det finns fler i ens familj som lider av psykisk ohälsa.
Men som jag förstår dig så har du haft den här dödsångesten närmast hela tiden i ca 5år, och det verkar ge dig ett lidande. Du känner dig också hindrad till viss del i ditt dagliga liv då du känner att du behöver undvika vissa saker som verkar kunna trigga igång dina ångestfyllda tankar.
Med tanke på att du har kämpat med det här på egen hand och det inte har gett vika så vill jag ge dig råd att pröva att ta professionell hjälp. Då kan du få hjälp att sortera i dessa känslor och tankar på ett lite djupare plan samt få personliga tips på hur du steg för steg kan arbeta för att minska dina problem med oro och ångestfyllda tankar.
Jag tror att du kan få bra hjälp för det via den så kallade första-linjen-mottagningar  för barn- och ungdomar, det vill säga genom en psykolog via vårdcentralen.
Du har även möjlighet att söka samtalskontakt hos kurator via ungdomsmottagningen. Via 1177vårdguiden kan du läsa mer om oro och ångest i tonåren samt vart man kan vända sig. På snorkel kan du läsa mer och få tips på strategier vid oro.
Lycka till!