Är verkligen nedstämd
Hej jag är en tjej på 17 år och jag misstänker att jag kanske har dystemi. Jag försöker tränga bort den tanken för jag vill inte självdiagnostisera och hålla på så, men jag är verkligen nedstämd och efter jag börjat skriva ner hur jag känner mig varje dag så har jag upptäckt att jag nästan aldrig är glad eller till och med okej.... jag är alltid stressad eller trött eller båda två och visst jag har mina stunder då jag genuint känner glädje men det varar inte hela dagen utan en timme eller två. Jag vet att det kan berätta på stress, för att jag hade ett sammanbrott under december och har haft ont i huvudet och mått illa och inte kunnat koncentrera mig ända sen dess. Men jag vet också att jag har adhd.... och att risken att råka ut för depression och ångest är större då, min mamma är inte heller stress tålig och är utbränd och har både ptsd och ångest. Så jag har en genetisk predisposition och jag går i en plugg skola.... arvet är där miljön är där om ni fattar vad jag menar. Jag känner mig verkligen inte som mig själv, det kanske låter naivt men jag har alltid tyckt att jag är en positiv pratglad hyper människa men nu sitter jag tyst nedstämd och måste tvinga mig själv att skratta och delta i konversationer när jag i vanliga fall skulle dominerat den och pratat i timmar. Jag hatar att känna så här, jag vill bara vara okej. Men det känns som aldeles för mycket att begära. Jag förstår dessutom inte varför jag inte blir bättre, när jag blev stressad började jag träna, äta bättre (jag äter redan nyttig mat så jag fokuserade på att se till att inte äta för lite som jag ibland gör) jag slutade försöka överprestera i skolan och acceptera att E är helt ok det är min hälsa som räknas jag försöker hänga med vänner ofta och lyssna på glad musik jag går hem minst en km så att jag får solljus och frisk luft jag har till och med börjat meditera och skriva ner allt jag är tacksam över. Men ändå så blir det så här!? Jag vill inte att få det att låta som att jag tycker att jag förtjänar det här för jag tror inte på sånt, ibland händer dåliga saker fastän man är en ”bra människa” och sånt måste man acceptera och inte fastna i, men det här känns annorlunda. Alla doktorer och psykologer säger ju att sånt här ska hjälpa... Jag är till och med villig att prata med någon om det vilket är ett tecken på att mitt gått käpprakt ner åt helvete för att bara att skriva detta har fått mig att gråta. Jag hatar att prata med vuxna om sånt här allt de gör är att förstöra för en speciellt psykologer som bara lämnar en. Det slutar alltid i att mina problem blir värre och jag löser dom själv och hatar vuxna ännu mer. Att prata ger mig bara ännu mer ångest och jag har missat födelsedagar och andra viktiga event på grund av de jag redan har. Men jag antar att man inte får nån annan hjälp finns väl inga mediciner för dystemi??? Eller? I vilket fall som helst är det väl inte nåt man ger till någon som inte kan prata ordentligt... åhhhh jag är bara så trött på de här de har varit så här i minst ett år och jag är trött och helt jävla utmattad och ledsen vad jag än gör. Ska det verkligen vara så här eller?? Jag står inte ut...... allt är bara tråkigt och blä, vill va så där glad som jag vet att jag varit en gång...
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Du har verkligen gjort ett fantastiskt bra arbete med det man kallar "egenvård", det vill säga träna några gånger i veckan, äta regelbundet, försöka se till att man gör sociala saker som att umgås med vänner eller något annat man gillar. Du nämner inte om du upplever sömnproblem, det är annars också viktigt att försöka se till att man får tillräcklig med sömn som en del i egenvården.
Allt det här som du har gjort är mycket bra och det är så att säga "basen" för att stärka sin kropp och sitt utgångsläge för att bättre komma tillrätta med sin hälsa.
Jag vet att man många gånger kan vara både kompetent och mogen när man är 17 år men jag undrar ändå om det finns någon trygg relation till en vuxen i din omgivning.
Jag tror att det vore bra om du hade haft en trygg vuxen som du kunde dela din situation med och som kanske kunde vara ett "bollplank" för dig när det känns tungt, för att känna känslomässigt stöd.
Men jag uppfattar att din fråga till oss rör vad som kan hjälpa mot ihållande känslor av nedstämdhet och eventuellt depressiva symtom, då du nämner att du känt igen dig i det man kallar dystymi- och som handlar om en form av nedstämdhet.
Många gånger när man försökt själv påverka hur  man mår men det inte har gett med sig så kan det vara klokt att vända sig till sin vårdcentral för att utesluta att man inte har någon kroppslig obalans.
Det behöver inte handla om allvarliga diagnoser men det finns flera kroppsliga faktorer som just kan ge symtom på nedstämdhet och trötthet. Du nämner även problem med huvudvärk och illamående sedan ett år tillbaka. Så då brukar det som sagt vara bra att kunna utesluta eventuella kroppsliga orsaker.
Via vårdcentralen kan man ofta få kontakt med psykolog eller kurator för samtalskontakt kring just nedstämdhet, stress eller andra problem. För barn- och ungdomar brukar det kallas första linjen mottagningar för barn-och ungdomar.
När läkare eller psykolog kunnat hjälpa dig att närmare bedöma vad dina problem med nedstämdhet kan hänga ihop med kommer du även kunna få vidare information om vilka åtgärder eller behandlingar som rekommenderas.
Om du hellre önskar så kan man som ung också söka sig till ungdomsmottagningen för en samtalskontakt. Men om du inte varit till läkare på senaste tiden så tycker  jag ändå att du ska göra det också.
Det är verkligen ledsamt att höra att du inte upplevt att tidigare psykologkontakt varit bra. Jag kan bara hoppas att du kommer känna att du får bra hjälp den här gången, att det behöver inte alls bli samma erfarenhet som innan.
Jag tycker det är viktigt att du tar tag i det här nu då du faktiskt kämpat på så längre på egen hand, så vänta inte för länge med att boka en tid.
Var rädd om dig!