Stress och ångest
Hej! Jag är 13år och har stress ångest. Jag går till en pshyckolog (stav) men jag undrar om det finns medeciner som hjälper med panikattacker och liknande?
DensaaaaadGurkan

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket bra att du går hos en psykolog för din ångest och får hjälp med stresshantering. Erfarenhet och forskning visar att det som i första hand hjälper är  samtal och övningar hur man kan möta de situationer som väcker ångest och vad man ska ändra på i sin vardag för att minska stressen.
I vissa fall kan det vara nödvändigt att komplettera en sådan behandling med medicinering. Denna fråga måste du ställa till din psykolog. Om du ska få medicinering som en komplettering till samtalen eller inte måste avgöras av en läkare, helst av en psykiater. Du kan ta upp frågan med din psykolog. Hen kan hänvisa dig till en psykiater på mottagningen där du går eller någon annanstans om det inte finns psykiater på samma mottagning. Men det är jätteviktigt att du stämmer av dina tankar och önskemål med din behandlare innan du tar nästa steg.