Är rädd för olika sjukdomar
Hej!
Jag är en 10 årig flicka som har problem med rädsla och oro för olika saker. Jag har börjat i en ny skola nu i hösten. Två veckor gick bra men sen efter mode  jag  dåligt och började blir rädd för olika saker. Vi tittade i skolan en film om nickel hur giftig det kan vara om man får det i sig, jag började fråga om allt som kunde innehålla nickel. Jag ville inte kontakt med sakerna som kan innehålla nickel. Sen tänker jag att kemikalier (tvättmedel tex) kan vara också farliga för mäniskor och är redd att kan jag få det också i mig. Sista vi har pratat om giftiga svampar i skolan nu jag kan inte sluta tänka på den också. Jag är redd för olika sjukdomar , vad är problem med mig. Jag pratar med mamma om det ibland det hjälper en stund men det kommer tillbaks. Med pappa kan jag inte prata om det.Mamma har bokat tid hos psykologen om de kan hjälpa oss.
Jag kan inte koncentrera mig i skolan, glömmer saker, ibland känner ont i magen, ibland i huvudet .Jag är trött på den här, vad ska jag göra?
D

BUP svarar:
Hej
Först vill jag berömma dig för att du är modig och berättar om dina oroliga tankar för din mamma. Jag vill ge dig rådet att ta och fortsätt med detta. Du skriver att det hjälper en stund. En stund är i alla fall en stund så fortsätt med det. Det måste kännas skönt att någon lyssnar på det du har att berätta och din mamma har lyssnat så bra att hon sökt hjälp och bokat tid hos en psykolog. Vilken bra idé din mamma fick. Om oron kommer då du är på väg och lägga dig är det ju dina föräldrar som ska finnas för dig så du kan komma till ro och sova.
Jag blev imponerad av ditt brev. Att du skriver ett brev med så många detaljer och du bara är 10 år gammal. Fina berättelser om vad som händer i skolan, vad du tänker och känner. Då ni tittade på filmen om nickel, samtalet i klassrummet om giftiga svampar. Att du är rädd att få i dig kemikalier. Allt detta och säkert fler exempel är viktigt att berätta för psykologen du kommer att träffa. Det är också viktigt att berätta om din huvudvärk och att du ibland får ont i magen. Tillsammans får ni komma överens om hur er samtalskontakt kommer se ut.
Jag vill också tipsa om en hemsida du kan kolla på tillsammans med dina föräldrar. Den heter Snorkel. Bra förklaringar runt oro och rädslor du säkert kommer känna igen i. Dina föräldrar kommer lära sig mer och tillsammans kan ni fundera på hur din mamma och pappa kan hjälpa dig. Ta emot din oro och hitta sätt att du ska utmana dig för att bli modigare. Det är viktigt att träna på att bli modigare och utmana rädslan.
De skriver om saker du är rädd och orolig över. Nu undrar ju jag. När är du modig? När är du modigare än dina jämnåriga kamrater eller kanske modigare än din pappa. Det finns säkert många exempel. När du är på något nöjesfält kanske du vågar åka bergdalbanor eller kanske inte är rädd för spindlar som någon du känner är. Fundera på saker du inte är rädd för.
Lycka till och ha det bra!