Mobbad och har ångest
hej jag är 12 och går i 6:an och har självmordstankar och är mobbad har börjat i en ny skola men mår inte bättre här jag sitter i skolan nu och har ångest jag har massor av ipren men vill inte ta för många tips:(
w

BUP svarar:
Hej!
Vet du, det är mycket klokt av dig att du inte vill ta många Ipren. Det ska du absolut inte göra! Jag vet inte varifrån du har fått tabletterna, om du själv har fått de för du har eller hade ont någonstans eller om du kanske bara samlat ihop de hemma. Men du har olika problem som Ipren inte på något sätt är lösningen på. Lyssna nu istället på mig!
Du har varit mobbad men har nu bytt skola. Det framgår inte av ditt korta mejl om du fortfarande är utsatt för mobbning eller om du lider av spåren av den tidigare mobbingen. Om du fortfarande är utsatt måste du direkt gå till skolkurator eller tala med en lärare så att mobbingen omedelbart upphör och du blir skyddad. Men om du just nu inte är utsatt är det ändå så att mobbning lämnar djupa spår och sår även efter att den har upphört. Det kan ligga bakom den ångest du känner. Du behöver hjälp i alla fall och stöttas i att kunna lämna de svåra erfarenheterna bakom dig.
Vet dina föräldrar om din ångest och om dina självmordstankar? Är det tänkbart för dig att tala med dem (eller med någon av dem) och be dem om hjälp? I så fall kan ni kontakta den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Många vårdcentraler har mottagning för psykiska problem, dina föräldrar kan också ringa dit och fråga vad de kan erbjuda dig.
Helt oavsett detta tycker jag att du i alla fall ska gå till skolkurator eller skolsköterska om du upplever ångest medan du sitter i skolan. Det brukar alltid ta tid att hitta nya kompisar och känna sig trygg i en ny omgivning även om man inte har så tråkiga erfarenheter som du har. Berätta för kuratorn och be om hjälp och tips hur du kan finna din plats i den nya klassen. Som sagt, gör detta även om du med dina föräldrars hjälp får tid på BUP eller på vårdcentralen.
Jag vill helst säga att du ska lämna dina tabletter till dina föräldrar eller hos kuratorn eller bara lämna de på apoteket. Du har haft det svårt och du har det svårt fortfarande på många plan men du ska leva! Kämpigt kan det vara, det vet jag, men livet kommer att ge dig mycket mer glädje än vad du i din ångest och förtvivlan just nu kan föreställa dig. Ta hjälp av de vuxna som finns där i din närhet.
Du kan också få stöd och råd om du går in på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se. Där kan du chatta och berätta mer detaljer om din situation och få vägledning utifrån de konkreta upplevelser och omständigheter som finns i ditt liv just nu.Välj något av mina förslag och du kommer att kunna ta dig upp ur denna svacka och du kommer vidare på vägen till att må bra.