Är rädd för att sova borta
Jag är en tjej på 12 år. Så fort någon ringer och frågar om jag vill leka ljuger jag eller vägra svara och efter det blir jag ledsen på mig själv.Sedan har jag ett till problem.Jag har alltid varit rädd för att sova över och nu när vi ska åka på skolresa så vill jag inte. Jag tycker att det är skit jobbigt. När jag säger det till mina föreldrar så säger de bara att jag kommer vara den enda i klassen och att alla kommer skratta åt att jag inte vågar sova över.Jag är rädd att jag ska börja gråta och sakna dem skit mycket. Hoppas ni svarar
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilket viktigt problem du skriver om. Vi får ibland frågor om precis samma sak. Så det är inte bara du som är rädd och har svårt att sova borta. Det är vanligare än vad du tror. Det kan kännas skönt att tänka att man inte är ensam om detta och att andra fått hjälp och börjat klara av att sova borta. Jag tror att du kommer att klara av detta du med. Du går säkert och längtar efter att sova hos din bästa kompis eller kunna följa med på skolresan/träningslägret. Det är viktigt att vi tar detta problem på största allvar.
Det är klart att det inte känns bra att ljuga eller inte svara om kamraterna hör av sig och vill leka. Det är viktigt att du tillsammans med dina föräldrar hittar lösningar så du ska kunna vara tillsammans med dina kamrater. Om det går att berätta att du just nu har svårt att sova borta men att ni kommer att öva på detta är det toppenbra. Dina kamrater behöver ju få veta att du vill vara tillsammans men att du just nu inte är redo att sova borta.
Nu behöver vi fundera tillsammans: -Du skriver att du är rädd för att börja gråta och bli ledsen när inte dina föräldrar är i närheten. Du tror att du skulle sakna dom jättemycket. Ett bra bevis på att du gillar dina föräldrar. Om du skulle bli ledsen är väl inte det hela världen eller vad tycker du? Alla blir ju ledsna ibland. Det är ju inte konstigt. Det kan kännas jobbigt att börja gråta men det är ingen katastrof. Tröst och peppning kan du att få från din lärare på klassresan, få från din tränare om laget åker iväg på träningsläger. Tröst får du av din bästis föräldrar som du redan känner. Du ska inte skämmas för att detta är svårt för dig. Det finns många som känner likadant. Om du prövar att sova borta är du hur modig som helst. Om du skulle behöva få tröst av dina föräldrar eller bli hämtad är det en seger att du försökt.
Om man har och känner oro brukar det hjälpa att få lite information om hur planeringen kommer se ut. Hur länge är vi borta, var sover vi. Hur många i varje rum. Var sover de vuxna om jag skulle behöva väcka någon mitt i natten. Är det ok att göra det. Det är viktigt att börja träna på det man är orolig och rädd för annars kan oron växa och man blir rädd för fler saker. Ofta är man orolig och nervös innan men sedan har det gått bra och en del av oron kändes överdriven.
Frågan är hos vem det skulle vara möjligt att börja öva på att sova över hos. Beror det på hur långt det är hem till dig. Var dina föräldrar är? Om dina föräldrar kan komma och hämta dig om det blir en för stor utmaning kanske det gör dig trygg att veta att de kan komma.
Det kanske är lättare att sova över hos någon du känner väl. På en plats du känner till. Där du sovit tidigare fast dina föräldrar kanske varit med. Har du sovit hos din mormor/morfar, farmor/farfar eller någon annan släkting. Om du fixat att sova där kan det vara bra att göra det igen för att få tillbaka självförtroendet att du klara av att sova borta.
Lycka till!