Vågar inte berätta hur jag egentligen mår
hej, jag är väldigt osäker just nu, jag har inte riktigt blivit diognzerad med depression, men jag vet att jag är deprimerad, jag har såååå svårt att sova så jag börjat ta medicin för de, gjort det nu i kanske 1 månad. men har fortfarande svårt att sova, höll på med självskadande och mina föreldrar fick reda på de och tog bort allt från mig, känner inte riktigt att de hjälpt och de tror jag är ok med de men de e jag verkligen inte. Började självskada igen och jag stressar så mycke över att de ska få reda på de igen. Vet inte vad jag ska göra, kan ni ge mig råd? går till bup ibland men vågar ej prata med dem och de säger att de tror jag e redo att sluta gå dit, men jag e inte redo och vågar inte prata med dem. vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Vad tufft för dig att känna att du inte är redo att berätta hur du innerst inne mår. Du frågar om råd och jag tror att det du tycker är så svårt är den vägen du behöver gå. Det finns tyvärr inga andra vägar att gå i alla fall inte några jag kan rekommendera för du vill ju behålla den samtalskontakt du har eller hur?
Om vi är överens om att vi inte kan läsa varandras tankar och på riktigt förstå hur någon mår av att bara sitta i samma rum och se på varandra. Visst är det på detta viset.Vi kan ju tro en massa och gå på hur någons beteende eller om de ser glada ut men inte veta säkert.
Om du inte berättar hur du mår, riskerar du att det blir en massa missförstånd och felaktiga bedömningar. Det kan också bli så att du inte får den hjälpen du skulle behöva. Om självskadebeteendet är det du behöver hjälp med måste den du träffar få veta att du börjat självskada igen.
Samla mod och börja berätta hur du egentligen mår. Var så öppen och ärlig du bara kan vara.
Lycka till!