Är rädd att jag ska glömma allt
Jag har 3 andra diagnoser men jag undrar om DN speciell sak som har gjort mig väldigt orolig.
Det är som att någon sitter med en Book med alla minna minnen och sliter ut varenda papper ur boken, det har gått så långt nu att jag inte minns något ur mitt liv förutom det som händer nu men så nästa dag minns jag knappast det jag gjorde igår. Är rädd att jag ska glömma allt. För ibland frågar folk mig vad jag åt dagen innan och då tänker jag tillbaka men hittar inget i mitt tumma huvud så jag svarar alltid Jag vet inte, samma sak när min mamma vissa gamla bilder på mig och jag frågade ”vem är han?” Jag känner mig tum och jag känner mig dum som inte kan något eller kan minnas en sak som läraren kanske berättade dagen innan.
T

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt det måste vara för dig och känna så, att du vill minnas olika saker men märker att du inte kan. Det är verkligen lätt att förstå att du kan reagera med oro och rädsla över det.
Att ha svårt att minnas och komma ihåg saker också kan lätt skapa känslor av stress inom en och som i sin tur kan göra att man upplever ännu svårare att komma ihåg saker.
Du nämner att du har tre diagnoser. Många gånger kan problem med  minnet hänga ihop med olika diagnoser. Därför föreslår jag att du försöker ta reda på om de problem du upplever med minnet kan hänga ihop med dina diagnoser?
Du kan börja med att fråga dina föräldrar, om de inte säkert kan ge dig svar så kan ni höra av er till den mottagning som hjälpt er att utreda dina diagnoser.
Om du tycker att problemen att minnas ökar kan ni också vända er till läkare på vårdcentralen för att utesluta att det inte kan hänga ihop med någon kroppslig obalans.
Om du inte känner att du kan prata med dina föräldrar om det här så kan du istället vända dig till din skolsköterska för vidare rådgivning.
Jag tycker inte att du ska behöva gå runt och känna oro för det här, så försök ta upp det här antingen hemma med dina föräldrar eller med din skolsköterska.
Ta hand om dig!