Min pappa beter sig illa mot mig
Hej!
Jag har känt såhär som jag gör just nu ofta de senaste. Min pappa beter sig så illa mot mig och såklart är de inte bara hans fel. Men han förstår aldrig att han också är en stor del av problemet. Jag mår nästan varje dag när jag kommer hem ifrån skolan. Nu de sista har de blivit värre, jag tänker på att skära mig, jag vill göra något så att smärtan försvinner för en stund men jag vill inte att nån ska se eller fråga. Vet inte vad jag ska göra längre, snart blir de för jobbigt...
en dag senare, jag tänkte inte skicka iväg de här meddelandet men min pappa skriker, puttar mig och kallar mig saker som "fitta", "idiot" och "skitunge". Han säger att allt är mitt fel, att jag får skylla mig själv och att han aldrig gör något fel. Har prov imorgon och han tvingar mig lägga ner 1h för att prata om vad jag har gjort mot honom, behandlat honom.
Antingen vill jag skära sönder mina armar för att få ut min nedstämdhet eller hat mot hur han beter mig eller vill jag flytta och aldrig leva eller se honom igen. Annars måste jag ta livet av mig, jag mår skit varje gång han är i närheten, behandlar mig som skit. Jag mår dåligt hemma, och bra i skolan, men de här hemma börjar dra ner glädjen med vänner i skolan...
jag måste ta steget
snälla hjälp hur ska jag göra..
w

BUP svarar:
Hej!
Vill börja med det viktigaste. Det är inte ditt fel att din pappa beter sig illa mot dig. Inte på något sätt. Hans beteende mot dig är fel, otroligt fel och det finns ingen anledning till att han kallar dig för nedsättande saker, är fysisk och puttar och kanske även slår. Det är viktigt att du inte tänker att du förtjänade att bli puttad eller kallad hemska saker bara för att du sagt ifrån eller berättat vad du tyckte. Att du ska bli kallad för skitunge, det ska du aldrig acceptera.
Att du nu funderar på att börja göra dig själv illa är ett tecken på att din hemsituation inte är bra. Du behöver stöd och någon som kan ta emot de känslorna du känner. Du behöver få bekräftat att det du känner är rätt och helt ok. Det vore bra om du kunde reagera och rikta ilskan och ledsenheten utåt istället för mot dig själv. Sen är det väldigt synd att han inte förstår att det finns problem han skulle behöva ta i tu med. Han riskerar att ha en dotter som inte längre vill ha någon kontakt med sin pappa.
När du behandlas illa är det naturligt att du mår dåligt bara av att se honom. Att hela din dag påverkas är självklart. Du vill inte vara hemma. Du har svårt att inte tänka på situationer du varit med om då du är tillsammans med dina kamrater eller försöker plugga.
Du nämner inte din mamma i ditt brev. Var finns hon? Vet och ser hon hur din pappa behandlar dig. Om du inte kan vända dig till din mamma finns det kanske någon annan vuxen du har förtroende för, som du kan berätta för hur du har det hemma? Finns det någon du kan sova över hos då det känns svårt. Om du har syskon. Är du orolig för hur dina syskon har det? Tufft läge för dig.
Vill rekommendera två hemsidor dit du kan ringa eller chatta. Först tänker jag på Bris och den andra är Tjejzonen båda är riktigt bra. Deras chatt är öppen även på kvällstid om det är då du har behov av att prata med någon. Om det är så att du känner att det är helt outhärdligt att bo hemma. Om du känner dig otrygg finns det en hemsida som socialtjänsten har som är bra. Bifogar en länk Koll på soc. Läs speciellt avsnittet när det är jobbigt hemma. Där kan du också läsa mer om hur du kan få hjälp.
Lycka till och det är inte ditt fel att din pappa beter sig illa mot dig.