Ta hjälp?
Jag borde vara död Nu.
”Jag” är en blond, 13 årig tjej som lever.
Före sommaren kom det fram att jag hade tydliga tankar på att ta mitt liv och det blev en himla massa grejs kring de. Nu lever jag, jag är bara så förvånad att jag inte dog denna vår/sommar. Och jag vet att det låter konstigt att säga det men, det känns som ett stort misslyckande att jag inte dog.
Det känns även som folk lite lätt slutat tänka att jag vill dö då jag inte dog förut, som att jag borde dött förut för att det skulle vara påriktigt eller allvarligt.
Jag bytte även skola nu till hösten. Och även om folk verkar tro det så kan man inte bara må bra, helt plötsligt för att man bytt skola.
Jag är även en av dessa miljontals självskadebeteende tjejerna, det vet nog nya skolan också redan. Och ja jag vet att jag inte är den ända som skurit mig och att jag inte ska känna mig ensam osv, osv. Men det är ju det ända jag får höra, hela tiden. Du är inte ensam och det finns fler, men det hjälper inte mig att BARA tröstas av de! Såklart fattar jag att det kan vara skönt att höra men inte bara.
igentligen är det en till sak också, Jag har...
jag har som börjat få som tillfällen då ångest bara räka över mig, inre bara som attacker utan även som känslor jag inte vill ha. Känslor jag annars brukar få i andra tillfällen och inte när jag nu kan få dem.
Vad har man för mer problem här i livet då? Ja jag sover så dåligt eller iaf så somnar jag inte som jag ska och vaknar mycket mer en vad jag brukar.
Min skolgång har fallit, och då är ändå skola en väldigt viktig sak för mig. Ändå är det som att det bara rasat och jag verkligen verkligen inte orkar.
Jag måste bara säga att jag nu går och väntar på den dag jag faller ihop förresten så hände det typ för någon vecka sen men det löste sig. För jag talar om att bokstavligen falla ihop och kanske då förhoppningsvis försvinna i på toan och inte skära upp armar och ben utan handlederna istället.
Jag kan inte le längre om det ska fortsätta såhär. Jag vet inte ens själv om mitt vad ska man kalla det ”tillstånd” riktigt e så allvarligt som det ska vara för att jag vet inte, ta hjälp? Jag har nämligen förut besökt bup någon gång med mamma förut eller nåt, men inte vet jag.
Men det finns ju liksom alltid någon som har det värre...
Ännu en tjej som vill dö

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du skriver att du före sommaren hade tydliga tankar på att ta ditt liv och att andra reagerade starkt på det. Det verkar som man sedan ordnat med saker som skulle hjälpa dig, som att byta skola.
Men som du säger är det inte så enkelt att plötsligt må bra bara för att man bytt skola. Man kan behöva mer stöd än så, som att få tala med någon om hur man känner och tänker. Man kan behöva mer stöd av vuxna både hemma och i skolan.
Kanske blev det före sommaren mycket uppståndelse runt dig när man förstod att du inte alls mådde bra. Och att det nu blivit tomt på stöd omkring dig. Kanske de vuxna omkring dig tror att allt nu är det bra fastän det inte alls känns så för dig. Du har ångest och svårt att sova och du tänker att det kan komma att kännas som före sommaren igen.
Du undrar om det är tillräckligt för att söka hjälp. Ja, det tycker jag.
Du skriver inte vad som gjort att du mått så dåligt tidigare. Men det skulle vara till hjälp att få tala om hur det känns och om vad det hör samman med. Hur du har det omkring dig, hemma, i skolan och med jämnåriga.
Tänk inte att de finns de som har det värre. Dina känslor är också värda att tas på allvar. Och du är klok nog att själv tänka att du behöver hjälp.
Förstår din mamma att det skulle vara bra för dig att ni söker hjälp? Om hon inte tänkt på det så förklara det för henne. Ibland gömmer man hur det känns så bra att andra inte förstår. Därför är det bra att man är så tydlig man kan med hur det är.
Så tala med din mamma. Hon kan kontakta BUP och höra om ni kan få tid där.
Du kan också vända dig till skolkurator.