Har länge känt mig osäker på min sexualitet
Hej, jag har länge varit osäker på min sexualitet. Jag vet att jag gillar killar men jag har börjat tänka lite på om jag gillar tjejer också. Det är någon känsla i magen. Jag har varit intresserad i en tjej en gång och jag har nyligen blivit intresserad i en tjej i min klass. Dock vet jag inte om hon gillar tjejer. Men jag är så förvirrad.
Jag tycker tjejer är snyggare en många killar men killer är också snygga. Jag har även råkat vara påväg att pussa mina tjejkompisar osv.
Det går lite i väger ibland tänker jag att jag är hetro men sedan börjar jag tänka att jag är bi. Men vissa dagar tänker jag även på om jag kan vara lesbisk. Jag vet värkligen inte.
När jag började i 7:an så fick jag en ny bästis som är bisexuell och hon berättade lite hur hon kände och när hon kom ut osv.
Jag känner mig värkligen i mitten som att jag aldrig kommer veta.
Men jag vill värkligen veta för det vore skönt att veta, för dessa tankar (känslor) går jag runt och bär på varje dag. Det vore så skönt att bara hitta mig själv och inte behöva ha en sång tyng över mig.
Jag kan även se framför mig va tillsammans med tjejer och sådant men är det bara tankar eller känner jag så på riktigt?
Osäker

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar och resonerar om något som jag tror många funderar på. Det är nog också så att frågor om vem man är, vilka man gillar, om man är stor eller liten, om man är smal eller rund osv är vanliga i till exempel din ålder. Det är ofta då man försöker mejsla ut vem man är.
För en del landar det kanske i att man kommer fram till att man är lesbisk och för andra gör det inte. Kanske är det så att för att man till exempel tycker om tjejer så måste det inte heller betyda att man är lesbisk.
I slutet av ditt brev frågar du om allt detta bara är tankar eller om du känner så på riktigt. Jag tror nog att allt du tänker och känner är på riktigt och skall tas på allvar.Jag tror också att det kanske skulle vara bra för dig att träffa någon som du kan prata med om dessa viktiga frågor. Jag tycker att du skall vända dig till din närmaste ungdomsmottagning. Där finns det människor som är mycket vana vid att tänka om och prata om sådana frågor som du är uppfylld av. Ta dig själv på allvar och gör ett försök.
Lycka till!