Misstänker ADHD
Hejsan
Jag misstänker att jag har någon slags adhd. Jag går 1:a året på gymnasiet och har under alla mina 10 år haft svårt att sitta still och koncentrera mig. Jag gjorde för mindre än 1  år sedan dyslexiutredning som visar att jag har det.
Nu på senare år har jag haft en berg-o-dalbana ena letionen kan jag vara superpigg och vilja springa runt skolan. Andra stunder kan jag knappt hålla mig vaken detta kan skifta på 5 min. Jag har väldigt lätt att få ett temprament då det blir helt fel, då kommer det grodor ur min mun som jag senare märker attv det inte var så bra. Redan som liten var jag överallt och ingenstans
Jag har fått mycket jälp i skolan både med struktur och extra hjälp, men jag känner mig ändå efter eftersom jag inte får någon arbetsro i klassrummet. För mig måste det vara tyst så att jag kan koncentrera mig. Brukar oftast tappa bort det jag gör om det är för mycket liv i rummet. Samma sak gäller hemma måste ha någon slags hjälp som visar vad jag ska göra. Sedan är mitt humör hemskt.
Jag är samtidigt  den mesta aktiva person som mina kompisar känner mig, men vissam dagar är jag nere på botten med ork. Både kompisar och läraare tycker att jag har lite för mycket energi. skakar på bena och har allltid en penna eller ett kort som jag kan snurra ovh använda som fidget spinner.
Har pratat med skolsköterskan och hon tror att jag har adhd, hur tar jag detta steg till att min mentor ska få veta att jag tror jag har adhd, och till mina föräldrar.
Hade vart glad om ni bara på ett hum kunde säga vad ni tror det är
S

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Du undrar över om vi kan ha ett hum om vad som är ditt bekymmer. Det vore inte så bra tror jag om jag försökte svara på det bara utifrån ditt brev. Att försöka ta reda vad som kan vara en annan persons bekymmer är en process där man skall vara så noggrann som möjligt.
Det låter som att dina bekymmer med aktivitet och koncentration också är något som uppmärksammats hemma av dina föräldrar. Har du berätta för dem om dina funderingar och din oro över hur svårt du kan tycka att det känns i t.ex. skolan? Om du inte gjort det tycker jag att du skall försöka göra det. Då kan ni tillsammans prata med din mentor och t.ex. skolsköterskan om detta.
Om det är så att din skola misstänker att du har svårigheter inom uppmärksamhet och aktivitet borde de skriva en remiss till antingen barnläkarmottagningen eller till BUP för att få dessa frågor besvarade. Detta borde din skola känna till. Jag skulle gissa att du inte är ensam på din skola om att ha sådana bekymmer.
Om skolan skriver en remiss så kommer du och dina föräldrar att kallas dit där remissen har kommit och då kommer de att starta upp en utredning med de frågeställningar som ni och skolan har. Så börja med att prata med dina föräldrar och sedan går ni vidare till skolan så finns det gott hopp om att du kommer att få svar på dina viktiga frågor.
Lycka till!