Svartsjuka, kontrollbehov och tillitsproblem
Hej!
Jag har under några år känt mig väldigt rädd för att bli bedragen av personer i min närhet. Framförallt kärleksrelationer. Jag kan inte leva ett normalt liv för tillfället eftersom, alla mina tankar går till en kille jag nyligen börjat träffa. Jag känner mig rädd för att bli lämnad, förumjukad eller bedragen. Jag letar ständigt "fel" och misstänker han för allt. Om jag inte vet vart han befinner sig känner jag en panik inom mig. Jag ringer kompisar, kollar upp olika adresser om jag inte vet vart han befinner sig. Detta tar upp extremt mycket tid och energi. Det går ut över mitt sociala liv och arbete.
Jag gör detta i smyg då jag skäms så oehört mycket. Jag har aldrig kunnat haft en långvarig relation på grund av min svartsjuka och för att jag ständigt har en klump i magen över att  "något inte stämmer".  Jag drar mig ur relationer "innan jag kommer bli lämnad först"
Det är bara mina närsta två kompisar som känner till mitt problem. Dom är oroliga över mitt välmående och mäker att jag mår dåligt. De var dom som uppmanade mig att söka hjälp för detta.
Jag vill verkligen inte ha det såhär. Jag älskar den här personen och vill inte förstöra någonting mellan oss. Jag försöker mitt yttersta för att stå emot, men det känns som att jag måste ta reda på exakt vad det är han gör.
Vart vänder mig? Vad är grunden för min osäkerhet och rädsla? Finns det hjälp att få mot svartsjuka, kontrollbehov och tillitsproblem? Vart vänder jag mig?
Sofie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken bra beskrivning du gör av ditt stora problem som du beskriver som svartsjuka, kontrollbehov och tillitsproblem och du undrar varför du känner denna rädsla och osäkerhet. Jag tror många som läser din text känner igen sig mer eller mindre. Det är ett inte helt ovanligt problem som man oftast behöver hjälp med för att komma tillrätta med om det är så omfattande som du beskriver.
Det brukar vara väldigt svårt att stå emot dessa tankar och känslor när det sätter in. Även fast man vet att det är risk att man förstör förhållandet om det fortsätter. Eftersom du är 18 år kan du inte vända dig till BUP men du kan ta kontakt med din vårdcentral och höra om de har någon form av hjälp för dig eller också kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. De har också frågor-svar om svartsjuka du kan läsa.
Lycka till!