Har inget som jag gillar med mig själv
Hej, jag är en tjej på 15 år och mitt självförtroende, självkänsla är låg. Jag kan inte ens komma på en sak jag gillar med mig själv eller en sak som jag stolt kan säga att jag är bra på. Jag vågar inte tro något bra om mig själv. Ibland har jag perioder där jag för en kort stund gillar mig själv men ofta så är det tvärt om. Jag vågar inte tro att jag är fin, jag vågar inte ta bilder på mig själv och känna ja den här bilden på mig är fin. På sociala medier vågar jag inte ge mina kompisar fina kommentarer eftersom att jag inte tror att jag kommer få en tillbaka, för varför skulle jag få det? Jag älskar en sport, men jag vågar inte tro att jag är bra på den eller visa andra när jag utövar sporten. Mitt utseende är den värsta dekan där jag inte vågar tro något. Mina kompisar börjar att skaffa sig förhållanden medans jag knappt vågar skriva hej till en kille. Om jag vill glra det så tänker jag alltid innan ” skriv inte, skämm inte ut dig, varför skulle han vilja skriva med dig?, du är inte bra på något sätt, du är inte fin, du är inte rolig, du är stel, du är inte snäll”. Jag kommer upp med alla ursäkter som finns för att jag inte ska behöva göra något jag inte vågar, något som kan skämma ut mig. Jag vet inte hur någon någonsin ska kunna älska mig eller hur jag ska kunna älska mig. Varför måste jag se många fel med mig?
Osäker tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Va bra att du skrev till oss. Du gjorde det trots att du beskriver att du har så dåligt självförtroende och inte tänker något gott om dig. Du har tankar och frågor om dig själv som jag kanske tror att du känner dig helt ensam i. Därför känns det viktigt att berätta för dig att du verkligen inte är ensam om att ha sådana funderingar som du har. Det tar ju inte bort dina tankar att veta det men kanske kan det betyda något att veta att du inte är helt ensam om att känna som du känner.
Jag tycker att det vara bra att du skrev till oss och jag tycker att du skall försöka tänka på det som ett första steg. Nästa steg är att du kontaktar någon som du kan prata med om det som du tänker och känner. Ibland när man känner som du känner så tror man att det alltid kommer att kännas så och att man aldrig kommer att kunna känna sig nöjd och tillfreds. Jag skulle gissa att du kanske också har tänkt så. Jag råkar veta att det inte måste vara så och om man får hjälp så brukar det kunna kännas bättre.
Du känner ju inte mig så du vet ju inte säkert om det är som jag säger eller inte. Du har ju bara mitt ord på det. Därför tycker jag att du skall kontakta till exempel din ungdomsmottagning. Där finns det människor som är mycket vana vid att möta unga människor som du som har liknande tankar och känslor som de som du beskriver. Du måste inte känna som du känner!
Lycka till!