Har flera olika bekymmer
Hej jag är en 13 årig tjej som har ett problem. Jag har väldigt mycket självmordstankar och ett självskadebeteende. Jag orkar nästan inte gå till skolan för att jag vet att jag bara kommer bli utfryst och att mina vänner kommer prata bakom min rygg, så jag skulle nog inte kalla dem för min vänner. Men jag grov socialfobi så jag klarar inte av att skaffa nya vänner. Hemma så har mamma skaffat en ny kille ( mina föräldrar har varit skilda hela mitt liv ) och de har missbruksproblem, så jag har fått bo hos min pappa ett tag men jag har börjat bo hos mamma varannan vecka. Problemet hos pappa är att han inte har ett jobb, därav dålig inkomst, så vissa dagar har jag fått lite ris bara på en tallrik. Jag vet inte vad jag ska göra för att när jag är hos mamma så kan jag inte bara tänka på mig själv, utan jag måste också tänka på mina syskon som är 5 och 8 år och jag vill inte att mammas kille ska skrika eller vara dum mot dom. Dem har blivit omhändertagna av soc en gång men kommit tillbaka till mamma igen. En gång hörde jag av att min mammas kille fick ett utbrott och bara skrek, så jag tog mina syskon och gick ut. Jag vet inte vad jag ska göra, jag mår bara dåligare och dåligare och jag har planer på att ta mitt liv, men vill inte lämna mina syskon med mamma och hennes kille.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver flera stora problem av lite olika karaktär. Dels din hemsituation - den måste du och din mamma få hjälp av socialtjänsten med för att reda ut så att det blir tryggt och bra för både dig och dina syskon. Vet din pappa om hur du har det hos din mamma? Kan han vara ett stöd för dig? Någon borde göra en orosanmälan till socialtjänsten. Kan din pappa göra det för att skydda dig och dina syskon? Kan du berätta för någon som kan göra en orosanmälan eller känns det inte möjligt? Kanske känner du att du sviker din mamma? Svårt att veta. Jag tycker att du kan ringa KollPåSoc anonymt och prata med dem om din situation och du kan också ringa Bris Tel 116 111. Då kan du få hjälp med de frågor du har om hur du ska göra.
Sedan har vi skolsituationen. Att bli utfryst som du beskriver är en form av mobbning och det är inte tillåtet. Det tillsammans med din sociala fobi gör det väldigt svårt för dig i skolan. Det är inte konstigt att du mår jättedåligt och det visar sig i att du har självmordstankar och självskadar dig. Du skriver att du har självmordsplaner. Det brukar betraktas som farligare än om man bara har självmordstankar. Vad som håller dig tillbaka är att du inte vill lämna dina syskon hos din mamma. Men tänk på hur viktig du alltid kommer att vara för dem inte minst om ni får det bättre eller om de blir placerade igen. Försök låt bli att se självmord som en utväg. Fortsätt försök skaffa hjälp och någon att prata med om ditt liv.
Jag tycker du ska berätta för din skolkurator (eller någon annan på skolan) om din skolsituation och berätta hur besvärligt du har. Utfrysning är en form av mobbning och skolan är skyldig att göra något åt det. Kanske behöver du också kontakt med BUP eller en vårdcentral för att få hjälp för din fobi, ditt självskadebeteende och dina självmordstankar. Skolan kan kan hjälpa dig med det.
Jag tänker att du måste försöka hitta någon vuxen som du kan anförtro dig till och som kan hjälpa dig få hjälp. Om du kan få stöd och hjälp av din pappa är det jättebra men skolans elevvård behöver ändå veta hur du har det så du kan få den hjälp de kan erbjuda. Kanske kan du också där ta upp hur du har det hemma?
Sammanfattningsvis tycker jag du ska ringa KollPåSoc och Bris. Då kan du beskriva lite mer hur du har det och vad för hjälp du och din familj kan få. Om din mamma och hennes kille har missbruksproblem så är det ingen bra miljö varken för dig eller dina syskon. Det är bra om Socialtjänsten får kännedom hur ni har det. De har till uppgift att skydda och på olika sätt försöka hjälpa föräldrar att ta hand om sina barn på ett bra sätt.
Du har det väldigt tufft. Hoppas verkligen att du kan få bra hjälp och lycka till!!