Kan inte koncentrera mig i skolan
Jag kan inte koncentrera mig i skolan och om jag gör de så kmr jag inte ihåg vad min lärare ha sagt och om nån bara tappar nåt så reagerar jag direkt.  O bara för att jag inte kan koncentrera mig så har jag fått dåliga omdömen och jag är nu väldigt orolig för vi ska nu börja få betyg.jag har inte det så bra hemma mina föräldrar kan bli väldigt våldsama. Jag är väldigt stark och våldsam av mig så därför började jag redan i 0:an o va med några killar som brottades o slogs med varandra o ibland spelade vi fotboll vid ett plank och skött de hårdaste vi kunde mott den vi var med varandra enda upp till slutet av 4:an då det blev en om flyttning me skolorna så jag splittrades med mina gamla vänner och började då va med tjejer istället. Dem är jag med en idag dem tyckte inte om att jag slog och brottades så jag slutade med de men då mådde jag dåligt av att inte kunna slå ngn elr nåt sånt så jag började med självskadebeteende jag har massa ärr och sår på armen. De är inte att jag vill slå eller skade nån men jag måste få ut min ilska på nåt sätt så därför gör/ gjorde jag så. Jag går nu i 6:an och har tänkt länge nu på självmord. Jag undrar om jag har ngt syntom för nåt och om jag någonsin kan må bra igen. Behöver hjälp snälla hjälp mig på ngt sätt!!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du undrar om du har symtom på någon diagnos. Det är svårt att säga utan att känna dig bättre. Koncentrationssvårigheter kan man ha av olika anledningar. Liksom man av olika anledningar kan vara arg och våldsam.
En viktig sådan anledning kan vara att de vuxna hemma är våldsamma och att  du som du säger inte har det så bra hemma. Då är det lätt att reagera med våldsamhet också utanför hemmet.
Om det inte är lugnt och tryggt hemma kan det ofta också vara svårt att koncentrera sig i skolan.
Det kan också vara flera orsaker som tillsammans ger sådana svårigheter.
För att veta hur det är just för dig behöver man veta mer om både dig och hur det är i din familj.
Skolan ska kunna hjälpa dig med dina koncentrationssvårigheter. Om de tycker så kan de skriva en remiss till BUP för bedömning av orsaken till dem. Det är viktigt att förstå för att veta vilket stöd du behöver i skolan för att det ska bli lättare för dig där.
Att dina föräldrar är våldsamma är inte bra. De behöver då hjälp med att lösa konflikter på annat sätt än genom att använda våld. Sådan hjälp kan man få på Socialtjänsten. Det kan kanske låta obehagligt att blanda in Socialtjänsten, men de är till för och bra på att hjälpa familjer så att det blir en bättre situation hemma. Du kan läsa på länken Kollpåsoc om vad Socialtjänsten kan göra. Du kan också själv kontakta dem.
Jag tycker att du ska vända dig till någon vuxen i skolan och berätta både om dina koncentrationssvårigheter, din lättväckta ilska och om hur det är hemma. Skolkurator kan vara en bra person att tala med. Eller någon annan vuxen i skolan som du har förtroende för.
Kan du tala med dina föräldrar om det här? Kan de stödja dig med att kanske tala med skolan eller med att ändra på något hemma?
Tänk också på att din ilska, om du kan lära dig kontrollera den och mer uttrycka den i ord än i våld mot dig själv eller andra, också kan vara en tillgång i livet. Den kan ge kraft att sätta gränser, att stå upp för det man tycker är rätt, den kan ge mod fastän man är rädd.
Trots att du beskriver många svårigheter finns i ditt brev också en sådan styrka.
Lycka till!