Hur kan jag få veta om jag har ADHD?
Jag tror att jag har ADHD men inte är helt säker och jag är en tjej som ska fylla 14 år snart på november den 6 sjätte. Jag vill säga till sjuksköterskan i skolan men vill inte att alla ska veta förutom min familj kanske och jag vill ha raster i skolan för mig själv och vill ha speciallärare men det finns inte i Sverige. Jag vill fråga min lärare vad hon/han säger under lektionen men vill inte för att dom kommer tro att jag är dum eller så kommer du bli arga och därför vill jag speciallärare om det finns här i Sverige och hur kan jag veta att jag har ADHD jag vet faktiskt inte helt. Men juste jag kan inte Heller jag bra i grupper alltså hatar riktigt mycket och jag känner mig bättre när jag jobbar själv. Jag gillar inte att bli vän med någon i min klass helt för jag känner mig då ung eftersom jag har börjat omklass och inte bara för det också för att det känns så att de inte förstår mig eller kommer att förstå mig
Hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du tror att du har ADHD. Du är osäker på om du kan prata med skolsköterskan då du är orolig för att ”alla” ska få veta att du har bekymmer. Du behöver inte vara orolig för det då skolsköterskan har tystnadsplikt om det hon fått höra ifrån dig. (Läs vad UMO skriver om tystnadsplikt här.)
Av ditt brev förstår jag det som att du inte pratat med dina föräldrar om de funderingar du har kring om du skulle ha ADHD. Jag vet inte varför du inte gjort det. Jag tycker att du skall försöka prata med dina föräldrar om de funderingar du har. Då kan ni tillsammans prata med skolsköterskan och till exempel din mentor.
Om skolan tycker att de också ser att du har svårt med koncentration, uppmärksamhet och att det kan vara svårt för dig att vara stilla så brukar det vara så att skolorna skriver en remiss till barnläkarmottagningen eller till BUP så att det som du funderar på blir närmare undersökt.
Skulle det visa sig att du har ADHD kommer troligen den som gjort en sådan utredning att föreslå saker för skolan för att du skall få det lite lättare att vara och jobba i skolan. Det kan till exempel handla om att du behöver mera lugn och ro för att kunna arbeta i skolan.
Det finns speciallärare i skolan i Sverige och får man en ADHD-diagnos är chansen stor att man också får hjälp av specialläraren på skolan. Som sagt tycker jag att du ska börja prata med dina föräldrar och sedan kan ni tillsammans ta upp det som du funderar på med skolan.
Lycka till!