Får känslan att jag vill slå någon
Jag är en kille som precis fyllt 13. Jag brukar kunna bli arg på saker jag egentligen inte behöver va arg på, och när jag väl är arg blir jag som så illsken så jag känner det i hela kroppen, får kännslan att jag vill slå något/ någon, brukar kunna säga många grova saker rätt ut och mitt huvud börjar liksom bulta och så får jag panik, men när jag är glad är jag som överlycklig. Jag har inte tänkt på det här så mycket innan men för någon månad sen började jag oroa mig så jag kollade upp om det var något speciellt som orsakade humörsvängningar och så. Jag hittade inget som liknade "symtomen" mer än adhd men det är bara det att jag inte riktigt har haft några problem med skolan. Jag har inte pratat så mycket med mina föräldrar om det här för jag oroar mig över vad dom kommer säga, men jag vill verkligen åka och kolla upp om det är något men så vet jag inte om mina föräldrar går med på det.
/Albin

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad var det som fick dig att börja fundera på detta? Något speciellt som hände eller tyckte du bara att du vill ändra dig? Du skriver inte vad det är för saker som du kan bli så arg över. Är det när du själv misslyckas med något eller när du inte får som du vill eller att någon säger emot dig, eller ... Ja, det finns verkligen många väldigt olika situationer som kan uppväcka stor eller liten vrede.
Jag tror du kan få hjälp genom att prata om det. En sak du kan fundera över är om den stora ilskan kommer alldeles överraskande eller inte. Ofta när man börjar fundera på det så visar det sig att det har funnits en irritation eller liten ilska som sakta byggts upp till ett plötsligt utbrott. Om man kan göra något åt den lilla ilskan -uttrycka den på något sätt, behöver man inte bli jättearg. Det finns också ofta vissa situationer som kan uppväcka stor vrede. Det brukar vara bra att försöka identifiera dem och försöka förstå varför man blir så uppretad just i dessa situationer och vad man eventuellt kan göra istället.
Jag tror det skulle vara bra om du kunde prata med dina föräldrar om detta. De känner dig och har kanske varit med när du blir arg? Du skulle också kunna gå till skolkuratorn och prata med hen för jag antar det här kan bli ett problem för dig i skolan. Om du vill ha mer hjälp så kan du vända dig till en ungdomsmottagning eller ta kontakt med en vårdcentral. Läs gärna de artiklar som jag skickar med här nedan. jag skickar också med några frågor och svar som vi fått hit till Frågelådan som handlar om ilska.
Lycka till!