Självmordstankar av att någon annan försökt ta sitt liv?
Hej jag har precis fyllt 17 år och förstår inte vad som händer i mitt liv. Jag har haft en pojkvän (vi är ej tillsammans idag) som några år sen försökte ta livet av sig och sedan blev inlagd hos BUP. Jag nu på senaste har mått jätte dåligt och nyligen blev dumpad av mig kille och blev helt förkrossad som man brukar bli. Men just att bli dumpad av han blev just pricken över i:et. Jag känner nu hur dåligt jag verkligen mår och vill ta hjälp med har så svårt att göra de.
Varför jag nämnde att mitt ex försökte ta livet av sig är för att en bekant till mig har sagt att jag borde ha gått i nån typ av terapi för att inte falla i självmordstankar själv. Men de har de tyvärr gjort.
De jag vill ha svar på är om de är vanligt om att man kan falla i självmordstankar pågrund av att någon väldigt nära har försökt tagit livet av sig eller om jag bara mår dåligt just nu
Matilda

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det var bra att du skrev till oss. Jag tror nog att det är många som kan känna igen sig i dina funderingar. Du skriver att du vill veta om man kan få självmordstankar om någon man tycker om försökt ta sitt liv. Det finns nog inget enkelt och generellt svar på den frågan. Det som ändå kan vara klart är nog att om någon man tycker om och känner sig nära försöker ta sitt liv så kan det nog röra upp många olika känslor.
Det är klart att man nog blir ledsen över det men kanske kan man också känna sig arg på att den andre inte tycker att livet är värt att leva trots att någon tycker om den personen. Att du nu är känner dig extra ledsen då du blivit ”dumpad” av din kille är inte alls svårt att förstå. Antagligen hade det varit konstigt om du inte känt något alls utan varit likgiltig inför uppbrottet.
Du skriver att du nu har börjat få tankar på om livet är värt att leva. Kanske utifrån allt det du berättat om i din fråga. Då är det klokt att söka upp någon som du kan prata med om hur du känner och hur ditt liv ser ut. Jag tycker att du skall börja med att kontakta din ungdomsmottagning. Där finns det vuxna som är vana vid att prata med unga människor om svåra saker. Där kan du troligen få hjälp med att börja reda i vad du varit med om och i vad du tänker och känner efter det. Du kan också kontakta din närmaste BUP-mottagning för att prata om dessa saker. Då behöver du nog också berätta för dina föräldrar så att de kan ge sitt samtycke till kontakt.
Lycka till och tveka inte att söka hjälp!