Vill bli av med min oro
Hej! Jag undrar hur man gör för att släppa en stark rädsla och oro?
För det är en oro som tynger mig mycket och hindrar mig i min dagliga vardag.
Det blir som att jag begränsar och stänger in mig på grund av oron.
Isaac

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra fråga du ställer. Jag tror och är övertygad att det finns många barn och ungdomar som funderar på just samma sak som du gör. Hur ska jag göra för att minska min oro och det jag är rädd för. Börja med att berätta om det för någon.
Det jag vill att du ska veta är att det ingår i livet att i perioder vara orolig för något. Att vara orolig är inte farligt, men kan naturligt uppfattas som jobbigt - hur jobbigt som helst. Att oron kan begränsa livsutrymmet känner du ju redan till.
Oron kan ju handla om relativt "små" saker, som inte påverkar livet i stort, till att oron ständigt finns där och det känns som den bara växer och växer.
Jag ska ge några exempel. Att vara orolig och nervös inför ett prov i skolan eller någon situation man inte varit med om tidigare är för det flesta hanterligt.
Om man är på en plats man inte känner igen, då kan orostankarna komma. Tänk om jag inte hittar och inför provet - kommer kanske tankarna. "Jag kommer att misslyckas" "Jag kommer att sänka mitt betyg" "Jag har ju inte pluggat tillräckligt så det kommer bli katastrof"
Allt handlar som sagt om tankar. Många av de tankar man har återkommer, så om du skulle ta dig tid att skriva ner dom skulle du säkert komma på en hel del. Att skriva ner dom är ett bra råd. Då får man lite mer koll.
När man sedan vet vad man är rädd för behöver man utmana sina rädslor eller att tänka det här är jobbigt och läskigt men jag fixar det. Det kommer kännas bra efteråt. Att utmana sina rädslor är nyckeln till framgång.
Du skriver i ditt brev att oron hindrar dig i din vardag. När det är så att oro börjar hindra och påverka vardagen - det är då problemen börjar bli riktigt allvarliga, eller hur?
Det är ju därför du skrivit till oss efter råd vilket är bra. När man slutar med att göra något man tidigare klarar av utifrån en ökad oro, då behöver man hjälp. Du ska veta att det finns bra hjälp. Så känn att det finns hopp och möjligheter att ditt liv kommer att kunna se annorlunda ut.
Är det någon som du pratat med om din oro och dina rädslor? Om inte, så är detta ett viktigt första steg. Om du själv känner att ditt liv begränsas av dina orostankar, har säkert dina föräldrar lagt märke till att du är mer på ditt rum eller inte är lika aktiv som tidigare.
Allt handlar som sagt om dina tankar som snurrar runt i ditt huvud. Frågan du behöver ställa är: vad är jag rädd för ska hända?
Om du varit med om något jobbigt/omskakande är det inte konstigt att oron finns där. En normal reaktion. Om man rider och har ramlat av hästen måste man upp på hästryggen snabbt igen. Frågan man ställer sig är: kommer det hända igen.?
Det finns inga garantier att det inte kommer hända igen. Det behöver naturligtvis inte vara så att något har hänt, tankarna kan ju komma ändå. När man blir äldre och förstår vad som händer i omvärlden, läser och ser på nyheterna så kan man ju bli orolig.
Ett steg i att kunna släppa sin starka rädsla och oro är att få koll på sina tankar. Ibland behöver man professionell hjälp. Ibland räcker det med att ens föräldrar eller någon annan klok vuxen tar emot din oro.
Ni kommer fram till lösningar så att du kan höra av dig om du är osäker på vägen och får guidning. Eller om du pluggar: mer inför provet i skolan kommer oron minska.
Om man samtalar med någon om sin oro kan man också få höra att ens reaktioner är normala vilket kan kännas skönt. Den du berättar om din oro för kanske kan ge exempel och beskriva sin oro som han eller hon kommit över.
Då kan du förhoppningsvis känna hopp om att din oro kan minska och bli hanterlig.
Nu vet ju inte jag hur mycket oron och rädslorna påverkar dig, mer än att det är ett stort problem för dig. Så om skolkuratorn kan hjälpa dig eller om ni behöver kontakta BUP, får ni fundera på.
Läs gärna avsnittet om ångest och oro som jag länkar till.
Lycka till!