Mamma dog av alkoholmissruk
Hej. Min mamma dog för ungefär ett halv år sedan på grund av hennes alkoholmissbruk som hon hade kämpat med under dem senaste åren.
Vi har sen dess haft begravning osv och sjävklart upplever jag sorg och saknad men känner mig också ganska deprimerad och att det inte finns så mycket mening med livet. Känner mig ensam även fast jag har vänner som vill vara där för mig och en familj som älskar mig.
Varför jag skriver detta är egentligen för att jag behöver hjälp hur jag ska må bättre. Min mamma har såklart betytt mycket för mig men hon har också året innan hennes död förstört mycket i mitt liv och ja var behövt vara mamma till min syster sen jag var ca 15. Är idag 17. Och därför förstår jag inte varför detta skulle leda till att jag inte har livslust. Vet att det låter lite knasigt men hoppas ni förstår vad jag menar.
Tjej som förlorat sin mamma

BUP svarar:
Hej!
Det har gått ett halvår sedan din mamma dog och det känns säkert som en lång tid med tanke hur svårt tiden av sorg och saknad känns. Speciellt om det gäller en sådan i särklass viktig person som en förälder.
Låt mig säga att nedstämdhet, ibland till och med tomhetskänslor och ensamhetskänslor, ofta är en del av saknaden och sorgen. Bortgången av en närstående lämnar alltid ett tomrum: någon fanns där, tog plats, hördes och som nu bara inte längre finns där.
Dessutom sätter döden en rad existentiella frågor i skarp belysning, till exempel om livets ändlighet, varför kämpar man så mycket, vad går det hela ut på och liknande. Depressiva tankar och känslor är alltså gaska ofta en del av sorgen.
Den process som man brukar kalla sorgearbete tar tid och vi behöver hjälp av våra vänner och andra närstående för att få grubbla högt, gråta eller ge uttryck - även för olika, blandade känslor för den bortgångna.
Det finns ett gammalt ordspråk som säger att om de döda ska man bara tala gott eller inget. Men det stämmer inte. Man kan till exempel vara arg för att den bortgångne inte tog hand om sig själv som hen borde ha gjort - eller som i ditt fall: varför kunde inte mamma sluta dricka och ta hand om oss?
Eller att det var orättvis att det blev din uppgift att bli mamma till din syster.
Det är inte alls knasigt, utan helt rimligt och rätt, att du vill få hjälp med att ta dig genom denna smärtsamma process. Även om du har familj och vänner kan du behöva tala helt öppet om dina blandade känslor för mamma och vad hennes alkoholmissbruk och bortgång väckte hos dig, utan att behöva ta hänsyn till familjemedlemmarnas egna känslor.
Förutom att det är viktigt att kunna tala med dina nära och kära om alla berördas  känslor och tankar, rekommenderar jag att du tar hjälp hos skolkurator eller vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal.
På nätet kan man chatta till exempel på tjejzonen.se och utforska mer sina tankar och känslor för att kunna gå vidare med sitt liv mot mål man kan se som meningsfulla.