Hatar min kropp och min personlighet
Hej bup!
Jag är en 17 årig tjej som hatar sig själv. Jag hatar min kropp, tjocka lår och utåtriktad mage. Jag hatar min personlighet. Jag tycker att jag tråkig och inte värd nånting. Jag har ett självskadebeteende då jag har skärt mig några gånger.
Jag vet att jag behöver hjälp men jag vet inte vem jag ska vända mig till. För varken vänner eller familj förstår eller litar jag inte på. Jag kan inte gå till skolsköterskan eftersom min skola är så liten och det skulle bli många rykten... Jag vill inte gå till ungdomsmottagningen eftersom jag var där en gång men kände mig inte välkommen. När jag läser på eran sida står det att man ibland måste ha ett läkarintyg och det har jag ju inte, vad ska jag göra??
Tacksam för svar, Agnes
Agnes

BUP svarar:
Hej!
En alltför negativ självbild och självhat kan verkligen medföra ett lidande när det är en ihållande och djup känsla, så som jag uppfattar att du berättar om.
Du skriver att du har svårt att lita på vänner och föräldrar. Jag vet inte om det kan bottna i att du har varit med om att försöka öppna dig och då inte blivit förstådd i vilka svårigheter du kämpar med.
Kanske för att det är så vanligt att ha perioder med negativ självuppfattning när man är ung, att det ibland kan leda till missförstånd när en person försöker öppna sig och berätta om en helt annan nivå och problematik med självhat, än den här tillfälliga och ofta övergående upplevelsen.
Det är beklagligt att du inte kände dig välkommen den gången du vände dig till ungdomsmottagningen. Ibland kan nog bara olika och otursamma omständigheter bidra till att ett första möte inte alls blev som man föreställde sig eller önskade sig.
Jag skulle ändå vilja uppmuntra dig att fundera på om du skulle vilja ge ungdomsmottagningen ett nytt försök. Kanske be om att få träffa en annan person än vid förra tillfället, om det var så att du inte upplevde att kontakten stämde med den du pratade med.
Via vårdcentralen kan man få hjälp via den så kallade första linjens psykiatri hos psykolog eller kurator för samtalskontakt och behandling. Du kan läsa mer om vart man vänder sig på 1177vårdguiden.
Det finns också möjlighet att söka stöd via nätet, om du hellre skulle vilja det. Läs gärna mer om det här nedan i informationen jag lägger till.
Ta väl hand om dig, för du är värd det.
Även om du själv har svårt att känna det just nu.